Wat komt de verkopende partij bij de notaris te weten?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Johany
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 19 aug, 2011 3:52 pm

Wat komt de verkopende partij bij de notaris te weten?

Bericht door Johany »

Hallo,

Uit nieuwsgierigheid: Als ik een woning wil kopen, ziet de verkopende partij dan bij het tekenen van de akten bij de notaris hoe hoog mijn hypotheek is en/of ik spaargeld heb ingelegd?

Bedankt!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Wat komt de verkopende partij bij de notaris te weten?

Bericht door rambagts »

Nee, volgens mijn is die informatie niet te zien door de verkopende partij maar bij het kadaster kan voor een paar euro worden nagegaan of een pand bezwaard is met een hypotheek en de hoogte van inschrijving (dus niet de hoogte van de lening). Vaak kan men ook al wat info uit de koopakte halen. Stel dat huis 200.000 kost en er is een voorbehoud gemaakt voor passende financiering van 150.000 dan kun je hieruit voorzichtig afleiden dat kopers minimaal 50.000 eigen geld hebben. Maar voor alle zekerheid: deel tijdig je zorgen met de notaris als het gevoelig ligt!
HPM
Berichten: 14
Lid geworden op: do 09 dec, 2010 3:47 pm

Re: Wat komt de verkopende partij bij de notaris te weten?

Bericht door HPM »

Inderdaad kan uitsluitend aan de hand van een financieringsvoorbehoud in de koopakte inzicht worden verkregen of een koper over eigen geld beschikt. Met een voorbehoud in de orde van: ter hoogte van koopprijs en kosten, zou ik niet al te blij zijn! Ook zal dan bepaald zijn dat de bankgarantie zal worden gesteld door de bank die ook bereid is de hoge gevraagde financiering te verstrekken. Kortom eerst volledige zekerheid voor een verkoper als de akte van levering bij de notaris is getekend. Resumerend zekerheid voor de koper (verkoper kan niet aan een ander verkopen) en onzekerheid vanaf tekenen koopakte tot en met tekenen akte van levering bij de notaris. Als koper financiering niet rond krijgt minimaal twee maanden verlies voor verkoper.

HPM
Plaats reactie