Eigen geld partner

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

rmfbakker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 30 aug, 2011 3:46 pm

Eigen geld partner

Bericht door rmfbakker »

Mijn vrouw en ik hebben onlangs een huis gekocht, waarbij mijn vrouw een flink deel eigen spaargeld heeft ingelegd. Een veel voorkomende situatie lijkt ons, die we ook willen laten vastleggen bij een notaris voor het geval we in de toekomst uit elkaar zouden gaan.

Echter, ondanks veel speurwerk op internet zijn we nog niet een 'standaard constructie' tegen gekomen die ons helpt om dit onderling vast te leggen op een voor beider partijen redelijke manier.

Het uitgangspunt van mijn vrouw is dat ze graag gecompenseerd wil worden voor het renteverlies (dat ze genoot toen haar geld gewoon op de bank stond) en dat ze het geld gegarandeerd terug krijgt indien we ooit 's uit elkaar zouden gaan. Op zich een begrijpbaar uitgangspunt. Echter, in mijn ogen wordt haar spaargeld risicodragend door het in een hypotheek te stoppen, want het huis wordt niet per definitie meer waard. Dat risico neemt ze in mijn ogen bewust en daarmee 'vervalt' in mijn ogen haar aanspraak op de compensatie voor het renteverlies.

Wat is wijsheid in deze? Gelukkig kunnen we er allebei smakelijk om lachen, en willen we allebei ook gewoon een oplossing die voor beide partijen redelijk is.

Elk advies is welkom! Bij voorbaat dank
rmfbakker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 30 aug, 2011 3:46 pm

Re: Eigen geld partner

Bericht door rmfbakker »

Ja, klopt, we zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Dit vanwege een groot verschil in spaargeld.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Eigen geld partner

Bericht door rambagts »

Het uitgangspunt van mijn vrouw is dat ze graag gecompenseerd wil worden voor het renteverlies (dat ze genoot toen haar geld gewoon op de bank stond) en dat ze het geld gegarandeerd terug krijgt indien we ooit 's uit elkaar zouden gaan
Lijkt me lastig uit te voeren in de huidige praktijk.
Stel huis kost 200.000 + bijkomende kosten ca 10.000 = 210.000 en Je vrouw brengt 100.000 in en jullie lenen samen (of jij alleen) 110.000.
Stel huwelijk eindigt in scheiding over een paar jaar en het huis is slechts 180.000 waard. De notaris maakt dan 180.000 minus 110.000 = 70.000 over op jullie rekening. Leen jij dan 30.000 om je vrouw weer 100.000 mee te geven vanwege de garantie? Vraag advies aan een notaris hoe je de inbreng van je vrouw het beste kunt laten vastleggen.
Plaats reactie