passerdatum niet halen

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

456
Berichten: 6
Lid geworden op: do 06 jan, 2011 9:17 pm

passerdatum niet halen

Bericht door 456 »

Beste lezer,

Ik had begrepen dat wanneer de passeerdatum gepasseerd wordt de verkopende partij daar een rentevergoeding voor in rekening kan brengen. Nou wil ik weten hoeveel dit bedraagt? Is dit een bepaald percentage van de koopsom bijvoorbeeld? en wordt er gerekend per dag dat er uitgesteld wordt?

Laten we in acht nemen dat we al een goedkeuring hebben gehad van de geldverstrekker.

Ben benieuwd naar de reacties.
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: passerdatum niet halen

Bericht door Houston »

Ze kunnen je in gebreke stellen. Ze kunnen ook met een voorstel komen om een rente + kosten per dag te betalen of ze kunnen helemaal niets vragen. Hangt er een beetje vanaf. Ik zou zeggen: vraag het de verkoper.
HPM
Berichten: 14
Lid geworden op: do 09 dec, 2010 3:47 pm

Re: passerdatum niet halen

Bericht door HPM »

Als je niets doet of met de verkoper overeen komt kan deze je in gebreke stellen; je dient dan alsnog binnen 8 dagen aan je verplchtingen voldoen. Kosten van de akte van ingebreke stelling voor rekening van de nalatige partij. Als verkoper zelf een pand gekocht heeft dat tegelijk moet worden overgedragen komt de verkoper in ernstige problemen! Voorzover mij bekend bestaat er geen "regel" over schadevergoeding, maar deze moet tenminste bedragen de aan de bank van verkoper extra verschuldigde dagrente van de af te lossen hypotheek en een behoorlijke vergoeding over het aan de verkoper toekomende saldo.

Hoet eea te voorkomen: neem een ruime termijn tussen datum tekenen koopakte en tekenen leveringsakte. Makelaars willen deze periode nog al eens te kort inschatten (om verkoper te plezieren?). In deze tijd lijkt mij een periode van 2,5 maand redelijk; immers is de zaak eerder "rond" dan kan er altijd nog eerder worden overgedragen.

HPM
Plaats reactie