Uitvoer Convenant word tegengewerkt

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

nietsnie
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 mei, 2011 2:43 pm

Uitvoer Convenant word tegengewerkt

Bericht door nietsnie »

In 1999 is er bij echtscheiding een convenant opgesteld waarin ook de verdeling van de woning is opgenomen -- ik zou de hypotheek overnemen en mijn ex zou ook een bedrag van mij ontvangen voor zijn deel van de woning -- er viel ook een bedrijf te verdelen en het bedrag dat mijn ex van mij zou ontvangen was gebaseerd op taxatie van een makelaar dus een reel bedrag ten tijde van het opstellen van het convenant.
Maar de woningprijzen bleven maar stijgen en al snel begon er weerstand te ontstaan over het afgesproken bedrag omdat de huizen duurder werden.
Om een lang verhaal niet nog langer te maken :Er volgde een jarenlang gesteggel via advocaten om te proberen het convenant nietig te verklaren.Intussen woonde ik gewoon in de betreffende woning dus ik had ook niet zo'n haast om de zaak geregeld te krijgen.
Uiteindelijk is er door de rechter uitgesproken dat het convenant als een bindende afspraak geld en dat mijn ex MOET meewerken aan de uitvoer hiervan.
Mijn vraag is nu : Kan ik met dit gestempelde document met de uitspraak van de rechter naar de notaris om het huis op mijn naam te krijgen ?? Of moet mijn ex persoonlijk handtekeningen zetten, hetgeen ongetwijfeld niet vrijwillig gaat gebeuren. (inmiddels word alweer met hoger beroep gedreigd tenzij ik direct een veelvoud van het destijds afgesproken bedrag overmaak )
Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet.

bvd
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Uitvoer Convenant word tegengewerkt

Bericht door rambagts »

Mijn vraag is nu : Kan ik met dit gestempelde document met de uitspraak van de rechter naar de notaris om het huis op mijn naam te krijgen ??
Dit hangt af van de exacte bewoordingen in het vonnis. Rechtbank kan vervangende toestemming hebben gegeven en in dat gavel kan de notaris direct aan het werk. Verder is het van belang of vonnis uitvoer is bij voorraad. In dit laatste geval hoeft niet te worden gewacht tot uitspraak in hoger beroep (als uw ex hoger beroep aanntekent tegen het vonnis).
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Uitvoer Convenant word tegengewerkt

Bericht door rambagts »

correctie:

Verder is het van belang of vonnis uitvoerbaar is bij voorraad.
nietsnie
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 mei, 2011 2:43 pm

Re: Uitvoer Convenant word tegengewerkt

Bericht door nietsnie »

Bedankt voor jullie reactie's.
In het vonnis staat het volgende :

De rechtbank veroordeelt de man mee te werken aan het passeren van een notariele akte waarbij de onroerende zaak aan de (adres woning) aan de vrouw wordt geleverd onder de verplichting van de vrouw een bedrag ter grootte van Ôé¼.......... aan de man te betalen.

En verder staat er nog dat ieder partij de eigen kosten voor de procedure draagt.

Als ik het goed begrijp ben ik dus nog niets verder met deze uitspraak ?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Uitvoer Convenant word tegengewerkt

Bericht door rambagts »

Ik zou toch maar met het vonnis naar de notaris gaan. De rechter heeft , neem ik aan, bekrachtigd dat u de woning krijgt en uw ex gedwongen medewerking te verlenen. Notaris moet de akte toch opmaken en uw ex uitnodigen om handtekening te zetten. Neem aan dat rechtbank een dwangsom heeft opgelegd als uw ex blijft weigeren
Plaats reactie