concept koopakte laten controleren?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

`s!x.pounder
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 jan, 2011 5:12 pm

concept koopakte laten controleren?

Bericht door `s!x.pounder »

Hallo,

Kan ik het concept van de koopakte en de jaarrekening van de VVE etc. door iemand (erkend) laten controleren? Bestaat zo iets uberhaupt? Of moet ik zelf gewoon goed gaan lezen..?

Graag jullie hulp.

Mvg,

Dawid
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: concept koopakte laten controleren?

Bericht door rambagts »

Je zou de concept koopakte kunnen laten controleren door de notaris waarbij je je huis of flat laat transporteren. Als je de jaarrekening van de VVE niet vertrouwt of begrijpt vraag dan advies aan een accountant maar misschien kan de zelfde notaris je hier ook iets meer over uitleggen.
`s!x.pounder
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 jan, 2011 5:12 pm

Re: concept koopakte laten controleren?

Bericht door `s!x.pounder »

Op zich is de akte met de toelichtingen wel te begrijpen maar ik heb toch nog een vraag. Wat wordt bedoeld met de volgende artikelen:

1.2. Indien de overdrachtsbelasting voor rekening van koper komt en door koper met succes een beroep kan worden gedaan op vermindering van de heffingsgrondslag zal koper aan verkoper wel uitkeren het verschil tussen enerzijds het bedrag dat aan overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn zonder vermindering van de heffingsgrondslag en anderzijds het werkelijk aan overdrachtsbelasting berschuldigde bedrag.

artikel 17 Registratie koopakte
Partijen geven de notaris hiermee niet opdracht deze overeenkomst zo spoedig mogelijk in de openbare registers in te laten schrijven, doch niet eerder dan n.v.t.


Wat wordt er bedoeld met het verminderen van heffingsgrondslag?Is dat onderhandelen over de prijs of een soort belastingvoordeel? En is het niet registreren van de koopakte een nadeel voor mij? Of niet verstandig?

Ik dank alvast voor jullie hulp.

Mvg,

Dawid
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: concept koopakte laten controleren?

Bericht door rambagts »

ad. 1.2

Overdrachtsbelasting hoeft niet te worden betaald als een woning binnen precies 6 maanden wordt doorverkocht voor zelfde prijs.
bijvoorbeeld; Woning is gekocht (getransporteerd) op 1 januari 2011 voor 150.000 en wordt op 15 juni opnieuw getransporteerd voor 150.000. KK . zijn dan nihil. Als woning voor 155.000 wordt verkocht zijn de kk 6% x (155000 minus 150000) = 300 . IN 1.2. staat vermeld dat dit voordeel aan de verkoper toekomt.

inschrijving van het gekochte moet je zelf regelen met je eige notaris.
Plaats reactie