Onderhandse lening niet geregistreerd, scheiding

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

rory
Berichten: 6
Lid geworden op: za 12 feb, 2011 7:40 am

Onderhandse lening niet geregistreerd, scheiding

Bericht door rory »

Mijn vrouw is voor 16 procent eigendom van het huis van mijn schoonouders. Dit komt neer op 75000 euro. het huis is hypotheek vrij. Destijds is dit gedaan om de erfenis zo goedkoop mogelijk veilig te stellen van belasting.
De overige eigenaars dat zijn haar broer en zus bezitten 84 %. Dit is in de akte vermeld. ook staat in de akte dat bij scheiding, haar broer en zus mijn vrouw moet uitkopen bij scheiding of overlijden voor minimaal het aankoopbedrag van 16%.
Destijds met overwaarde van mijn huis heb ik dit bedrag gestort.

We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en liggen nu in scheiding. Nu beweerd mijn schoonfamilie en mijn toekomstige ex vrouw dat mijn schoonfamilie aan mijn vrouw 90000 euro zou hebben geleend aan mijn vrouw en dat ze daarvoor een contract heeft getekend.
Natuurlijk allemaal fake om mij niet te hoeven uit kopen. Maar kan dit zomaar? Voor zo groot bedrag moet je toch altijd via de notaris een akte op maken?

Ik sta niet vermeld in de akte wel als zijnde partner van mijn vrouw, maar we zijn dus wel in gemeenschap van goederen getrouwd

N
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Onderhandse lening niet geregistreerd, scheiding

Bericht door rambagts »

Dit lijkt me eerder een zaak voor een goede advokaat. Ga eerst eens langs bij een (gratis) rechtswinkel. Doet me een beetje denken aan Dexia waarbij een van de partners niet had meegetekend bij contract en contract kon toen worden ontbonden en Dexia had het nakijken. Het is niet uit te sluiten dat je toekomstige ex heeft meegewerkt aan een onwettige constructie door een leningsovereeenkomst op te stellen met mogelijke gefingeerde data. Een goede advokaat moet daar zo doorheen kunnen prikken.
Cindy74
Berichten: 1
Lid geworden op: do 05 mei, 2011 9:31 pm

Re: Onderhandse lening niet geregistreerd, scheiding

Bericht door Cindy74 »

Hoi Rory,
Ik zit in een zelfde situatie. Zogenaamde geldlening van schoonmoeder aan mijn bijna ex-man al van voor ons huwelijk (ik wist dus nergens van, totdat we gingen scheiden). Zouden we nu moeten delen volgens mijn bijna ex... terwijl we met evenveel het huwelijk in zijn gegaan. Weet jij inmiddels al meer, of moet je toch meebetalen aan deze onderhandse lening?
Groet Cindy
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Onderhandse lening niet geregistreerd, scheiding

Bericht door rambagts »

Ik zou het volgende doen:

1. Vordering betwisten en
2. vragen om technisch bewijs dat de inkt en het papier wel uit de tijd van voor je huwelijk dateren. Het forensisch instituut (alleen via je advokaat) of anderen kunnen dat gemakkelijk nagaan. Je echtgenoot voert mogelijk een oude truc op. Attendeer je echtscheidingsadvokaat hierop.
Plaats reactie