wat is de plicht van de notaris???

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

verfblik
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 08 dec, 2010 1:08 pm

wat is de plicht van de notaris???

Bericht door verfblik »

Hallo Allemaal,

IK wil wat vragen over de notaris.

Kan een notaris een illegale woning opnemen in een eigendomsbewijs, de personen die het gekocht hebben opzadelen met een eigen ( illegale) woning.
Kan dit heeft de notaris gaan onderzoeksplicht van wat er legaal en illegaal is? :oops:
Kan dit.

Heel heel graag jullie antwoord


groetjes
bosjesman
Berichten: 74
Lid geworden op: za 15 mar, 2008 10:38 pm

Re: wat is de plicht van de notaris???

Bericht door bosjesman »

volgens mij niet? Dan wordt er toch een niet-bestaand perceel geleverd? Eigenlijk is mijn antwoord meer op gevoel gebaseerd en niet oop ervaring.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: wat is de plicht van de notaris???

Bericht door rambagts »

Kan een notaris een illegale woning opnemen in een eigendomsbewijs
Wat bedoel je precies met een "illegale woning"? Is het een woning die zonder bouwvergunning is gebouwd? Of bedoel je wat anders.
HPM
Berichten: 14
Lid geworden op: do 09 dec, 2010 3:47 pm

Re: wat is de plicht van de notaris???

Bericht door HPM »

Een notaris draagt slechts een kadastraal perceel of percelen over (met alles wat er op gebouwd is) Of opstallen illegaal zijn (betekent dit te zijn gebouwd zonder de nodige vergunningen?) behoort tot de informatieplicht van de verkoper. De notaris staat er slechts voor in dat de verkopers bevoegd zijn om het op hun naam staande kadastrale perceel (niet bezwaard met hypotheek en/of beslag) te leveren aan de koper. Naast de informatieplicht van een verkoper heeft ook de koper een eigen onderzoeksplicht. Een goede koopakte geeft als het goed is de juiste antwoorden. Een "ïllegale woning" klinkt mij net zo in de oren als "een onverklaarbaar bewoonde woning". Een onbewoonbaar verklaarde woning ken ik wel!
Plaats reactie