ik wil helpen aflossen

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Palm
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 29 nov, 2010 3:11 pm

ik wil helpen aflossen

Bericht door Palm »

Hoi,

Ik heb het forum en google doorgespit maar kon niet direct iets vinden voor mijn vragen, misschien omdat ik er bar weinig van snap :?

In het kort, vorig jaar heeft mijn vriend een huis gekocht en ik ben vanaf dag 1 samen met hem in dat huis geweest. Ik was student en ben geen mede-eigenaar omdat ik dat niet kon betalen (wel heb ik alle boodschappen voor ons beide gedaan e.d.).

Nu heb ik vanaf 1 janurai een baan en wil ik samen met hem het huis gaan aflossen.

Kunnen we simpelweg de hypotheek op twee namen zetten bij onze hypotheekadviseur? Of moet je door de notaris een samenlevings contract/ fiscaal partnerschap contract laten maken en tekenen? Kost dat beide even veel om te laten doen? (we zitten nog steeds erg krap bij kas)
als iemand tips heeft dan hoor ik het graag :)
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: ik wil helpen aflossen

Bericht door rambagts »

Als het alleen de bedoeling is om af te lossen en dus later pro rata mee te delen in de eventuele winst (of verlies) op de woning zou ik dat laten vastleggen in een op te maken samenlevingsovereenkomst. Bel een paar notarissen en vraag naar de prijs zou ik adviseren. Het is niet nodig om de tenaamstelling van de hypotheek te wijzigen. Ook niet als je zou besluiten om ook mee te betalen in de maandelijkse hypotheeklasten (rente).
Palm
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 29 nov, 2010 3:11 pm

Re: ik wil helpen aflossen

Bericht door Palm »

Ok, dankje! weet ik weer dat een naam wijziging niet nodig is als je mede-eigenaar wilt worden :) ik zal wat rond gaan bellen naar notarissen, bedankt voor de tip!
Palm
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 29 nov, 2010 3:11 pm

Re: ik wil helpen aflossen

Bericht door Palm »

Toch nog een ideetje, een fiscaal partnerschap is misschien handiger als we onszelf verder niet willen binden dan alleen het huis/hypotheek (bij samenlevingscontract kan je meer vastleggen en kost redelijk wat).
Alleen vanaf 2011 is dit niet meer mogelijk... ik probeer ons toch nog te registreren maar ik kan op belastingdienst.nl niet het goede forumlier vinden, kan iemand mij wijzen naar waar ik die kan vinden?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: ik wil helpen aflossen

Bericht door rambagts »

In 2011 zijn er nieuwe regels.
http://rechtennieuws.nl/30407/bent-u-al ... -2011.html

Ik denk dat jullie maar beter een geregisteerd partnerschap kunnnen regelen (op het stadhuis). Dit wordt door de fiscus gelijkgesteld aan een huwelijk. Je doet er goed aan schriftelijk vast te legen hoe jullie daarna de kosten van de woning (en eventuele andere zaken) wensen te regelen. Kost nu paar honderd euro maar kan jullie later veel geld en gedoe besparen.
Palm
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 29 nov, 2010 3:11 pm

Re: ik wil helpen aflossen

Bericht door Palm »

Geregistreerd partnerschap gaat mij iets te ver, dan kunnen we net zo goed trouwen. Dan zal een samenlevingsovereenkomst het moeten worden. Jammer dat je niet meer fiscaal partner kan worden :/ maar goed.. bedankt voor de hulp!
HPM
Berichten: 14
Lid geworden op: do 09 dec, 2010 3:47 pm

Re: ik wil helpen aflossen

Bericht door HPM »

Met een geregistreerd partnerschap, zonder het aangaan van partnerschapsvoorwaarden, creeer je een gemeenschap van goederen, waardoor je automatisch mede eigenaar van het pand wordt zonder dat dit bij hete kadaster wordt aangetekend. Je aanmelden bij hypotheeknemer (= de bank), (de eigenaar verleent hypotheek en is dus hypotheekgever!) om je als mede debiteur (wellicht hoofdelijk) niet doen; je verschaft de bank alleen maar meer verhaalsmogelijkheden! Maar een samenlevingsovereenkomst kan niet tot gevolg hebben dat je mede eigenaar wordt. Je kunt wel een regeling treffen over verdeling van mogelijke winst (dn mogelijk verlies!). Mede eigenaar kun je slechts worden, zonder inschakeling notaris, door te trouwen (of geregistreerd partner worden) zonder huwelijiksvoorwaarden of partnerschapsvoorwaarden. Via notaris kun je wel de helft van het pand "kopen", al dan niet tegen schuldig erkenning (ter nadere verrekening ooit) van de koopprijs. De fiscus wil dan natuurlijk wel 6% overdrachtsbelasting ontvangen over de "koopprijs" (= helft leegwaarde) en de notaris (en het kadaster) willen ook graag een "bijdrage"!
Plaats reactie