huis ouders overnemen

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Nick24
Berichten: 1
Lid geworden op: di 16 nov, 2010 7:58 pm

huis ouders overnemen

Bericht door Nick24 »

Beste leden,

Ik zit met een vraag waar ik nog geen echte oplossing voor heb.
Mijn vriendin en ik gaan mijn ouderlijk huis overnemen.
Nu wil ik geen verkeerde beslissingen nemen en wil ik graag jullie meningen horen.

Even de rekensom zoals wij bedacht hadden:

Het huis heeft een taxatiewaarde van 325K volgens onze makelaar.
In overleg met de makelaar hebben we de taxatie kunnen verlagen naar 275K.
Volgens onze makelaar is dit geen probleem met de volgende "argumenten":
- Het algemene staat van het huis;
- Dalende huizenprijzen;
- De WOZ waarde was afgelopen jaren 270K;

Ons doel hiermee was: behoud van de lage WOZ waarde, een lagere overdrachtsbelasting en onze mogelijkheid tot hypotheek met NHG.

Als wij het huis kopen krijg ik van mijn ouders een schenking van 50K (eenmalig mogelijk onbelast bij hulp van aankoop van een huis).
Met de lagere taxatie erbij houd dit theoretisch in dat mijn ouders 100K schenken (ik noem het voor het gemak even erfenis).

Waar ik zelf nu moeite mee heb is dat mochten mijn vriendin en ik uit elkaar gaan,
het huis wordt voor 325K verkocht, ik de eenmalige schenking van 50K terug krijg en de rest (275K) door 2 wordt gedeeld.
Dit houdt in dat mijn vriendin op dat moment van mijn "erfenis" 25K krijgt en ik 75K.

Nu vraag ik mijzelf af of dit notoriaal vast te leggen is?
En gooi ik door deze lage taxatie eigenlijk geen eigen ramen in?

Voor de duidelijkheid, wij zijn heel gelukkig en al 6 jaar samen.
Wij hebben hier openlijk over gepraat en zij is het hierover ook volledig met mij eens.
Het klinkt vanuit mijzelf misschien een beetje vergezocht, echter bestaat er in de toekomst altijd een kans dat er vanuit haar ouders een soortgelijke schenking komt wat wij zullen gebruiken als aflossing.
Dit staat dan ook gewoon op papier alszijnde haar aandeel.

alvast bedankt voor jullie meedenken.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: huis ouders overnemen

Bericht door rambagts »

Je loopt een (klein) risico dat fiscus prijs van 275.000 niet direct accepteert en een eigen taxatie laat uitvoeren. Stel dat taxatie 300.000 oplevert dan kan dat leiden tot een naheffing van 6% x 25.000.

Laat je door een notaris adviseren aangaande behoud van schenking die je van je ouders krijgt als t.z.t. de liefde over is.
Er zijn aantal opties. Bijvoorbeeld huis wordt jouw eigendom voor x % en je vriendin wordt eigenaar voor y %. Andere optie kan zijn dat je - op papier - je vriendin (renteloos?) geld leent dat ze je terugbetaalt als huis wordt verkocht. Pas zonodig ook jullie samenlevingscontract aan en/of regel iets in testament.
Plaats reactie