Priv├® vermogen en samenlevingscontract

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Michael27
Berichten: 7
Lid geworden op: di 02 feb, 2010 9:23 pm

Priv├® vermogen en samenlevingscontract

Bericht door Michael27 »

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag in mijn maag waar niemand mij duidelijkheid over kan geven dus daarom hoop ik maar dat er iemand op dit forum is die mij wel kan helpen. Mijn vraag is als volgt:

Destijds bij de aankoop van de woning van mijn partner en mij (beiden 50% eigenaar) hebben wij meteen een samenlevingscontract op laten stellen bij de notaris. In dit contract is bijvoorbeeld een verblijvingsbeding voor de langstlevende opgenomen en wat er met de inboedel moet gebeuren bij het uit elkaar gaan etc.

En nu komt het....mijn spaargeld op dat moment was Ôé¼ 50.000 dit geld is inmiddels iets hoger geworden en staat nog op mijn eigen spaarrekening die ik ook al had voordat wij elkaar kenden. Mijn partner daarintegen heeft nagenoeg geen spaargeld. Mijn vraag is, mochten wij uit elkaar gaan, heeft mijn vriendin dan recht op de helft van mijn zuurverdiende spaarcenten terwijl zij er flink op los heeft gefeest in haar jeugd?

En als ik kom te overlijden? gaat mijn spaargeld dan naar mijn ouders/zus of ook naar mijn vriendin?

Want ik weet het allemaal niet meer, de mensen om mij heen zeggen namelijk dat er bij een samenlevingscontract net zoveel rechten zijn als bij het trouwen :(

Even voor de goede orde, wij hebben geen testament laten opstellen destijds.

Bedankt voor jullie commentaar,

Michael