niet inschrijven kadaster register

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

MinhTuan
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 11:06 pm

niet inschrijven kadaster register

Bericht door MinhTuan »

In de koopcontract staat de volgende text beschreven "Partijen geven NIET opdracht aan de notaris om de koop in te schrijven in de daartoe bestemde openbare registers van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers door aanbieding van een afschrift van deze koopovereenkomst aan de bewaarder van het betreffende kantoor van voormelde Dienst"

Ik heb zelf niet aangeven dat ik het niet wil, maar de verkoper zelf. Ik vraag me af wat zijn de voordelen en nadelen?

kan iemand mij helpen??
Rik van het Kadaster
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 7:51 pm

Re: niet inschrijven kadaster register

Bericht door Rik van het Kadaster »

De koopovereenkomst is de overeenkomst tussen verkoper en koper, die meestal via de makelaar wordt afgesloten. Dit is wat anders dan de notariële akte die de levering van het onroerend goed aan de koper beschrijft. De notariële akte moet na de ondertekening bij de notaris door de notaris bij het Kadaster worden ingeschreven. Dat is dus meestal een paar weken of maanden later dan het afsluiten van de koopovereenkomst.
De koper kan besluiten om na overeenkomst over de koop al direct de koopovereenkomst bij het Kadaster te laten inschrijven. Het Kadaster meldt dan al bij de gegevens van het huis dat er een koopovereenkomst is afgesloten, hoewel er nog geen eigendomsoverdracht heeft plaatsgevonden. Als koper heb je dan voor maximaal 6 maanden extra bescherming, waarmee wordt geregeld dat het huis niet door onvoorziene omstandigheden toch aan een ander kan toevallen. Wettelijk is vastgelegd dat de inschrijving van de koopovereenkomst onder andere beschermt bij:
- een eventueel faillissement van de verkoper
- beslaglegging op het over te dragen onroerend goed
- vestiging van een nieuw voorkeursrecht van een gemeente
- dubbele verkoop door de verkoper.
De notaris kan de koopovereenkomst laten inschrijven. Het inschrijven van een koopovereenkomst is niet gratis, het Kadaster rekent 120 euro. Het bedrag dat de notaris rekent kan variëren, sommige notarissen doen dit als service wanneer de overdracht bij hen plaats vindt.
bosjesman
Berichten: 74
Lid geworden op: za 15 mar, 2008 10:38 pm

Re: niet inschrijven kadaster register

Bericht door bosjesman »

het heet overigens Vormerkng, verhaal van de vorige antwoorder klopt helemaal
Plaats reactie