uitkopen volgens welke verdeling?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

djari
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 13 okt, 2010 8:36 pm

uitkopen volgens welke verdeling?

Bericht door djari »

15 jaar geleden heb ik samen met mijn vriendin een huis in Amsterdam gekocht voor Ôé¼145000,-. Ik stak daar zelf Ôé¼90000,- eigen geld in, mijn vriendin Ôé¼5000,-. Voor Ôé¼50000,- hebben wij een spaarhypotheek genomen. Op dit moment is de afkoopwaarde daarvan Ôé¼13000,-. De premie's en rente hebben we altijd samen betaald (50/50). De waarde van de woning nu is Ôé¼400000,-.
Mijn vriendin is inmiddels mijn ex geworden. Ik wil graag in het huis blijven wonen en zal haar dus moeten uitkopen. In een samenlevingscontract hebben wij ooit laten vastleggen dat bij een evt. uit elkaar gaan, de openstaande schuld van de overwaarde afgetrokken zou worden. Het resterende bedrag zou dan in de verhouding 1/18 verdeeld worden tussen ons (Ôé¼5000/Ôé¼90000). Dat zou betekenen dat mijn vriendin (400000-50000)gedeeld door 19 = Ôé¼18421,- krijgt + de helft van het opgebouwde hypotheekbedrag (13000/2=Ôé¼6500).
Is dit een gebruikelijke methode of is er een 'eerlijkere' manier van berekenen, want het lijkt me dat mijn ex er nogal karig vanaf komt.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: uitkopen volgens welke verdeling?

Bericht door rambagts »

Beste Djari.
Je berekening is, zo te lezen, conform de bepaling in jullie samenlevingscontract (pro-rata naar ieders inbreng).
Maar het staat je natuurlijk vrij je vriendin meer toe te stoppen maar dit kan de fiscus wel als schenking bezien (tot ca 5.000 per jaar mag je overigens belastingvrij schenken). Je zou ook een oplossing kunnen vinden in de verdeling van de inboedelgoederen (wat meer naar je vriendin dan waarop zo mogelijk recht heeft) .
Leg je vraag ook eens voor aan een notaris onder overlegging van je samenlevingsovereenkomst. Misschien ziet die nog andere mogelijkheden tot bevoordeling van je ex (als dat je bedoeling is).
Plaats reactie