C.A.I. gedogen volgens kadaster/akte v levering

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

berg444
Berichten: 5
Lid geworden op: za 19 sep, 2009 2:42 pm

C.A.I. gedogen volgens kadaster/akte v levering

Bericht door berg444 »

Ruim een week voor het passeren van de akte voor onze nieuwe hoekwoning hebben we de akte van levering kunnen lezen.
A.s. maandag kunnen we tekenen en krijgen we de sleutel.
Nu vraag ik me af wat onderstaande inhoudt. (dit gedeelte ontbrak bij kadastergegevens van getekende koopakte ) Het lijkt iets waar wij niet blij mee zijn en is ons niet eerder medegedeeld.
Wat we wel wisten is dat er een kastje op de stoep van de gemeente staat voor onze voortuin van het c.a.i. (kabelmaatschappij).

9.3 Koopster dient te gedogen dat op, in, aan of boven de aan haar verkochte grond of aan de door haar hierop te stichten opstallen, kabels en/of leidingen, en alle andere voorzieningen, zoals versterkerkasten, schakelkasten, regelkasten en dergelijke worden aangebracht en onderhouden ten behoeve van de Centrale-Antenne-Inrichting, doch op een voor koopster of diens rechtverkrijgende minst bezwarende wijze, terwijl eventuele schade aan eigendommen van koopster of diens rechtverkrijgende tengevolge van deze werkzaamheden volledig door de verkoopster zal worden hersteld of vergoedt omtrent de plaats waar en de wijze waarop genoemde voorzieningen zullen worden aangebracht heeft tevoren overleg plaats met de koopster.

Kan iemand vertellen wat dit in de praktijk inhoudt?
Weet iemand of deze bepaling nu of later ongedaan is te maken? Ervaringen?

Met vriendelijke groet,
berg444
Berichten: 5
Lid geworden op: za 19 sep, 2009 2:42 pm

Re: C.A.I. gedogen volgens kadaster/akte v levering

Bericht door berg444 »

p.s ik begrijp dat ik hier laat mee kom. Maar ik zit midden in de voorbereidingen van de verhuizing.
En ik had weinig tijd om 10 dagen voor de sleuteloverdracht een dik pak papier van de notaris door te nemen.
Dit is me echter net opgevallen. Er is toch iets van een verplichting van de verkoopmakelaar om bijzonderheden te melden!
Het recht van overpad bij de achtertuin is wel gemeld. Dit is toch ook zoiets.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: C.A.I. gedogen volgens kadaster/akte v levering

Bericht door Makukoe »

In de praktijk houdt het in dat je dat kastje moet gedogen, en ook moet toestaan dat ze er af en toe iets mee doen (openmaken en inspecties/reparaties uitvoeren). Voor de rest staat het er gewoon lelijk te wezen.

Wat het niet-melden betreft: een recht op overpad kun je niet zien/ruiken, dat kastje was voor iedereen zichtbaar en hoort niet bij het huis. Was netter geweest als het was genoemd of aangewezen, maar je hebt er kennelijk ook niet naar gevraagd toen je de tuin bekeek.

Als de kabelmaatschappij dat kastje ooit weghaalt (al dan niet nadat jij hen daartoe hebt aangespoord, bijvoorbeeld als je er achter komt dat het kastje helemaal niet meer wordt gebruikt omdat ze bijvoorbeeld een nieuw glasvezelnetwerk hebben aangelegd met kastjes/voorzieningen op andere plaatsen, maar de oude meuk gewoon laten staan) zou er formeel geregeld kunnen worden dat het wordt geschrapt. En uiteraard alles wordt weggehaald, ook de leidingen.
Plaats reactie