vragen teveel

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

nameless
Berichten: 2
Lid geworden op: di 08 jun, 2010 10:38 pm

vragen teveel

Bericht door nameless »

:cry:

ben een vrouw van 28, inmiddels ruim2 jaar terug heb ik samen met mijn inmiddels ex
een huis gekocht met een gezamenlijke hypotheek van 177000 euro ( huis 157000) ( 50 /50). met nhg levensverzekeringen enz

na veel klussen zijn we er gaan wonen, na 6 weken is onze relatie beeindigd en hebben we ons huis te koop gezet, binnen een week verkocht ( net voor de crisis) voor 181000 euro
maar helaas deden de kopers op de laatste dag voor het tekenen beroep op ontbindende voorwaarde.

inmiddels had ik al een huurcontract getekend, dus vanaf dat moment dubbele lasten.
de verkoop van het huis vlot niet, ook niet na forse prijsdaling ( nhg)

helaas kan ik niet de hypotheek alleen op naam krijgen.maar ik ga het ook niet heel lang meer trekken de dubbele lasten te dragen.
(Mijn ex helpt daar niet echt bij mee, gezien hij vaker niet dan wel de hypotheek betaald, of na heel veel aandringen maanden later door zijn ouders)
dus zal ik noodgedwongen terug moeten naar het koophuis,( wat al heel vervelend is want als huis verkoopt sta ik op straat , en het is moeilijk een huis te krijgen hier)
Mijn ex is als ik daar ga wonen van plan niks te betalen.
maar hoe leg je dat vast, het huis is nu dus niet te verkopen huidige waarde max 145000 euro
als ik de hypotheek volledig moet betalen, wil ik dus ook de rente en belastingsvoordeel hebben, en hoe doe je dat dan met eventuele overwwrde / onderwoorde?
hij ontrekt zich in principe uit zijn plicht te betalen,kan ik dan ook vast leggen dat hij dan ook geen recht heeft op belasting overwaarde e.d?
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: vragen teveel

Bericht door Makukoe »

Op dit moment heeft geen van jullie beiden profijt van de woning, maar zijn jullie wel beiden eigenaar en ook verplicht om beiden de lasten te delen (rente, verzekeringen, onderhoud).

En zodra het verkocht wordt, moet de onderwaarde ook door jullie beiden worden opgebracht (of als er een overwaarde zou zijn, zou die overwaarde worden verdeeld maar daar is voorlopig helaas geen uitzicht op). Dit laatste blijft zo als jij nu in jullie huis gaat wonen.

Wat w├®l verandert is dat jij dan ineens wel profijt hebt van de woning ("woongenot"), en je ex niet. Hij blijft op zich verantwoordelijk voor de helft van de hypotheeklasten, maar tegelijkertijd zou het onlogisch zijn als het huis hem (terwijl hij er niet woont) evenveel zou blijven kosten als dat het jou zou kosten (terwijl jij er wel woont).

Dat kun je op een aantal manieren regelen:
a) je spreekt af dat jij de volledige hypotheeklasten betaalt in de periode dat jij in het huis woont (waarschijnlijk te duur voor jou)
b) je spreekt af dat jij een deel van "zijn hypotheeklasten" betaalt in de periode dat jij in het huis woont, en dat hij nog wel wat blijft betalen maar niet alles (waarschijnlijk geen haalbare optie)
c) hij blijft zijn helft van de hypotheeklasten betalen, maar jij betaalt hem een gebruiksvergoeding (huur) voor het feit dat jij "in zijn helft van het huis woont". (komt financieel op hetzelfde neer als b, verschil is vooral psychologisch - soms is het noodzakelijk om het op deze manier te doen om hypotheekrenteaftrek te houden maar dat gaat in dit geval sowieso mis)
Dergelijke afspraken zou ik altijd schriftelijk maken.

Bedenk wel dat jullie de helft van de hypotheekrenteaftrek verliezen zodra jij weer in het huis gaat wonen. Ik vermoed dat jullie begin 2008 uit elkaar zijn gegaan. Zolang het huis leeg te koop staat hebben jullie dan hypotheekrenteaftrek tot 31 december 2010: jij hebt aftrek voor jouw helft van het (leegstaande) huis, je ex heeft aftrek voor zijn helft van het (leegstaande) huis. Vervolgens hebben jullie vanaf 1 januari 2011 geen van beiden hypotheekrenteaftrek meer als het dan nog leeg te koop staat.
Als jij binnenkort in het huis gaat wonen, heb jij nog steeds aftrek voor jouw helft van het huis: het is je dan je hoofdverblijf ├®n jij bent 50% eigenaar. Maar je ex heeft geen aftrek meer omdat jullie al meer dan 24 maanden uit elkaar zijn. En jij kunt geen aftrek hebben voor "zijn helft van de hypotheekrente" zolang hij nog eigenaar is van de helft van de woning, ook al betaal jij de hypotheekrente.
nameless schreef:als ik de hypotheek volledig moet betalen, wil ik dus ook de rente en belastingsvoordeel hebben
Dat lukt dus niet. Dat wil zeggen, je kunt best een teruggaaf vragen en de volledige rente blijven aftrekken in je belastingaangifte, en als er niet wordt gecontroleerd ├®n de navorderingstermijn van 5 jaar verloopt zonder dat de belastingdienst er alsnog op terugkomt, dan heb je mazzel. Maar het mag niet.
nameless schreef:hij ontrekt zich in principe uit zijn plicht te betalen,kan ik dan ook vast leggen dat hij dan ook geen recht heeft op belasting
De enige manier dat hij nog (tot eind 2010 aftrek heeft) is dat het leeg te koop blijft staan. Maar als jij er weer in trekt vervalt zijn recht op aftrek zonder dat jij er een aftrekrecht bij krijgt.
nameless schreef::hoe doe je dat dan met eventuele overwwrde / onderwoorde?
Je zou schriftelijk vast kunnen leggen dat alles wat jij in de periode dat je er woont in het huis investeert van jou blijft. Als het huis hetzij verkocht wordt hetzij het mogelijk wordt dat jij zijn helft van hem overneemt (= de hypotheek op jouw naam zetten en het volledig eigendom krijgen) zal daarmee dan rekening worden gehouden in de onderlinge afrekening van de onderwaarde of (heel misschien in de verre toekomst) de overwaarde.
nameless
Berichten: 2
Lid geworden op: di 08 jun, 2010 10:38 pm

Re: vragen teveel

Bericht door nameless »

vandaag een gesprek gehad met "mijn"notaris.

het is een vrij complexe situatie met een wat "lastige ex de nu ook niet betaald afspraken na komt)
het liefste wat ik wil na 6 weken samen wonen en 2 jaar het huis te koop, is eindelijk eens van elkaar af zijn.

volgend de notaris is het vast te leggen dat als hij niet meer zijn financiele verplichting voldoet ook geen recht heeft op
belasting teruggave / hypotheekaftrek e.d.
doordat er wel het 1 een ander aan het huis moet gebeuren om het te kunnen verkopen, word er ook vast gelegd dat hij geen recht heeft op de overwaarde die zou kunnen ontstaan. voor de onderwaarde ben ik niet heel bang gezien we het huis met nhg hebben gekocht.

ik betaal nu de lasten van mijn huurhuis en de volledige hypotheek dus zal er op vooruit gaan als ik er zou gaan wonen.
maar ik zou het ook liever allemaal anders hebben gezien.voor mij blijft het een ( te ) hoge maandlast :( . ( anders zou ik de hypotheek ook wel op naam krijgen)
ik woon leuk in een huurhuis goedkoop en lekker gesetteld met mijn beesten. en ik moet min of meer gedwongen naar het koophuis
omdat het anders financieel niet vol te houden is, en we idd het gehele belastingvoordeel missen.

ik was/ ben bezig met een baan waar ik intern zou kunnen wonen maar dat kan niet met het huis erbij.
als het huis verkocht word sta ik weer op straat, en doordat hier niks te huur is is de gehele allende van het kopen met hem begonnen.
ik heb het aan mezelf te danken, maar ben er flink zat van


pffffff wat haat is dit juridische gedoe, ik zou zo graag willen dat er een oplossing was/ kwam, waardoor ik gewoon weer zou kunnen doen wat ik graag zou willen.
iig bedankt voor uw antwoord. ik hoop dat we er wat verder mee komen
SWK
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 19 jul, 2010 10:15 am

Re: vragen teveel

Bericht door SWK »

In het verlengde van bovenstaande een vraag,
Zijn er rekenregels voor de berekening van woongenot? mijn ex woont nog in de woning die gezamenlijk eigendom is.
ik betaal mijn deel van de hypotheeklasten etc. ik wil in de eindafrekening een verrekening van kosten woongenot meenemen.

dank vast
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: vragen teveel

Bericht door rambagts »

Er zijn helaas geen gouden regels om woongenot te kunnen berekenen. Je zou een makelaar kunnen vragen wat de huur per maand zou zijn voor z'n type woning. Hiervan trek je af de hypotheekkosten die je ex heeft betaald. Bijvoorbeeld: stel huurwaarde 700 euro en netto hypotheekosten (incl. belastingvoordeel) 800/2 = 400 per persoon; dan zou je uitkomen op z'n 300 euro per maand.
Plaats reactie