kosten verdelings akte en kadastraal recht...voor wie?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

angexx
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 21 mei, 2010 4:44 pm

kosten verdelings akte en kadastraal recht...voor wie?

Bericht door angexx »

Hallo :D
vraagje : Mijn ex man en ik zijn sinds kort gescheiden
We bezitten een koophuis wat op beide namen staat, de bedoeling is dat hij mij uitkoopt.
Dit is al in een ver gevorderd stadium, en gisteren ontving ik van de notaris de verdelingsakte
hier in las ik "een beetje tot mijn verbazing" dat de kosten voor de akte, de evt. aanhangende kosten en de kosten voor het kadaster
voor de helft door mij betaald moeten worden.
is dit gebruikelijk?
Ik bedoel als je een huis koopt betaald de oude eigenaar toch ook niet de kosten hiervoor of zie ik dat verkeerd :?:
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: kosten verdelings akte en kadastraal recht...voor wie?

Bericht door Makukoe »

Het klopt dat de notaris dat zo doet, tenzij partijen daarover uitdrukkelijk iets anders over hebben afgesproken.

Bij een normale verkoop is gebruikelijk dat de koper alle kosten betaalt (hoewel omgekeerd ook voorkomt), maar dit is geen normale verkoop maar een verdeling die onderdeel uitmaakt van de verdeling van de totale (huwelijks)gemeenschap. Vanuit dat oogpunt bekeken is het logisch dat ieder de helft van de bijkomende kosten betaalt (net zoals de kosten van de echtscheidingsbemiddelaar/gezamenlijke advocaat vaak worden gedeeld). En daarbij komt dat bij een "normale verkoop" ook de verkoper kosten maakt (makelaarskosten), die jij nu uitspaart. Dus jij hebt geen verkoopkosten, maar hij zou wel alle aankoopkosten moeten dragen - dat lijkt wat scheef.

Maar het "voelt" natuurlijk wel als een verkoop/aankoop-transactie en dan lijkt het logisch dat je ex de "kosten koper" betaalt. Dus je kunt dat best voorstellen. En als hij het met je eens is en die kosten voor zijn rekening neemt, prima. Tenslotte is het bedrag dat jij uitspaart aan makelaarskosten waarschijnlijk lager dan het bedrag dat hij uitspaart doordat er geen overdrachtsbelasting verschuldigd is.
s-uuze
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 09 aug, 2010 10:31 am

Re: kosten verdelings akte en kadastraal recht...voor wie?

Bericht door s-uuze »

Uit ervaring weet ik dat in de meeste gevallen de kosten door partijen gedeeld worden. Indien u met uw ex-partner iets anders heeft overlegd, dan dient u dit bij de notaris door te geven, deze gaat er namelijk automatisch vanuit dat de kosten gedeeld worden, tenzij anders aangegeven in een convenant.
Plaats reactie