Bankgarantie koper gebruiken voor koop andere woning

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

pietje785758
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 12 mei, 2010 8:50 pm

Bankgarantie koper gebruiken voor koop andere woning

Bericht door pietje785758 »

Hallo, zal de situatie uitleggen. Ik heb onlangs mn eigen huis verkocht. De bankgarantie van de koper is inmiddels bij de notaris binnen. Daarnaast heb ik ook onlangs zelf een andere woning gekocht. De datum dat de bankgarantie binnen moet zijn is pas over paar weken. Nu is mijn vraag of ik het geld of bankgarantie van de koper van mijn oude woning kan gebruiken als garantie voor de aanschaf van mijn nieuwe woning. Alles verloopt namelijk bij dezelfde notaris. De garantie van mn oude woning is ook hoger dan de garantie van mn nieuwe woning. Of moet ik toch ook een garantie / 10% van de koopsom overmaken? Alvast bedankt voor jullie reactie.
bosjesman
Berichten: 74
Lid geworden op: za 15 mar, 2008 10:38 pm

Re: Bankgarantie koper gebruiken voor koop andere woning

Bericht door bosjesman »

Er is hier vast iemand die je onderbouwd advies kan geven, maar ik zeg Nee kan niet.
WBS is zekerheidsstelling tot nakoming van de overeenkomst. Dit geld heb je dus niet in jouw bezit. Dan kan je het ook niet uitgeven.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Bankgarantie koper gebruiken voor koop andere woning

Bericht door Makukoe »

Nee, kan inderdaad niet. De bankgarantie van de koper is een garantie dat de bank van de koper aan jou bedrag X betaalt (en vervolgend gaat de bank dat bedrag innen bij de koper) als de koper van je oude huis "contractbreuk pleegt". Die bankgarantie is een overeenkomst tussen de koper en zijn bank die een specifiek omschreven situatie "dekt", waar de koper een vergoeding voor betaalt aan de bank.

De bankgarantie die jij moet afgeven ivm met je nieuwe woning is een garantie van jouw bank aan de verkoper van je nieuwe huis dat hij geld krijgt als jij "contractbreuk pleegt". Die bankgarantie is een overeenkomst tussen jou en jouw bank (waar jij aan je bank een vergoeding voor betaalt) die een situatie "dekt" die niets te maken heeft met de koper van je oude huis.
Plaats reactie