Samenwonend, verhuizen, nieuwbouw... Ik snap er niks van!

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Ellentje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 20 apr, 2010 9:57 am

Samenwonend, verhuizen, nieuwbouw... Ik snap er niks van!

Bericht door Ellentje »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik hier aan het juiste adres ben voor meer informatie want ik snap er echt helemaal niks van!

Mijn vriend en ik wonen samen (samenlevingscontract) en hebben samen een dochter. Mijn vriend is volledig eigenaar van het huis waar wij nu in wonen.
Nu zijn wij bezig met de aankoop van een nieuwbouwwoning. Ik zou heel graag voor de helft eigenaar worden van dit nieuwe huis om zo 'iets op te bouwen'.
Bij het afsluiten van het samenlevingscontract hebben wij hier ook al over gesproken met notaris (betreffende onze huidige woning). Zij gaf aan dat ik mij voor de helft zou moeten inkopen. Dit is financieel niet mogelijk daar ik niet zo'n groot kapitaal heb. Weten jullie of deze mogelijkheid er wel is nu we een nieuwe woning willen kopen? En hoe e.e.a. dan in z'n werk gaat?

Financieel kan mijn vriend ook het nieuwe huis in zijn eentje betalen. Hij zou de hypotheek gewoon kunnen verhogen. Maar hoe zit het dan als ik mede-eigenaar wil worden van het huis?

Hoop echt dat iemand op dit forum mij hier antwoord op kan geven.

Gr. Ellentje
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Samenwonend, verhuizen, nieuwbouw... Ik snap er niks van

Bericht door Makukoe »

Jazeker kan dat, jullie kunnen het huis op beider naam kopen. En vervolgens via het samenlevingscontract regelen hoe jullie omgaan met het door hem ingebrachte eigen geld (= overwaarde huidige woning).
Er zal sowieso een nieuwe hypotheek moeten komen.

Er is nog een veel simpeler oplossing, maar die is ingrijpender (en is ook nu al mogelijk) - zal vast wel ter sprake zijn gekomen bij de notaris en toen door jullie afgewezen. Maar misschien zijn jullie nu een aantal jaar en een kindje verder en is het nu wel voor jullie allebei aanvaardbaar: trouwen in algehele gemeenschap van goederen. Dan word jij in ├®├®n klap mede-eigenaar en een stuk rijker. :D
Ellentje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 20 apr, 2010 9:57 am

Re: Samenwonend, verhuizen, nieuwbouw... Ik snap er niks van

Bericht door Ellentje »

Bedankt voor de reactie.

Dat laatste punt is wel iets om nu over na te denken. Een aantal jaar geleden was hier nog geen sprake van aangezien mijn vriend een eigen zaak had. Op dit moment werkt hij weer voor een baas en speelt dat punt dus niet meer mee. Het is allemaal wat....
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Samenwonend, verhuizen, nieuwbouw... Ik snap er niks van

Bericht door Makukoe »

Je kunt ook trouwen onder huwelijksvoorwaarden, en vervolgens het nieuwe huis gezamenlijk aankopen (beperkte gemeenschap).
Dan heb je het aansprakelijkheidsrisico als een van jullie als ondernemer in problemen raakt ondervangen. Het kan natuurlijk altijd dat hij (of jij) in de toekomst ondernemer wordt.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Samenwonend, verhuizen, nieuwbouw... Ik snap er niks van

Bericht door M_1 »

Vooral belangrijk is hoe jullie het zelf zouden willen. Als je beiden voor het nieuwe huis volledige eigenaar wilt worden, dan kan dat gewoon. Het is dan wel de vraag hoe je met de overwaarde, of 'zijn' geld in het algemeen, wilt omgaan. Het eenvoudigste is een onderhandse lening, waarbij jij voor de vorm de helft van zijn inbreng van hem leent. Dus als jullie voor een huis van bv. 2 ton een hypotheek van 1›ton nemen en ›ton van 'zijn' geld gebruiken, dan kun je ook op papier zeggen dat jij eerst 25.000 van hem leent, en dat jullie allebei 25.000 in het huis stoppen. Dan kun je ook nog bepalen of er rente over de lening moet worden gerekend; misschien dat je de schuld aan hem met die rente kunt ophogen.

Die onderhandse lening is dan meer een soort zekerheid voor hem, voor als het mis gaat en jullie gaan uit elkaar. Dan kunnen jullie het huis verkopen, met elk de helft van de schuld/overwaarde, en jij houdt dan ook nog de (eventueel opgerente) schuld aan hem. Gaat het goed, dan ligt dat papiertje van de onderhandse lening gewoon op de plank te verstoffen en heb je er ook geen nadeel van.
Plaats reactie