Onjuistheid in Splitsingsakte

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

bk043241
Berichten: 2
Lid geworden op: za 17 apr, 2010 6:39 pm

Onjuistheid in Splitsingsakte

Bericht door bk043241 »

Ik heb, samen met mijn vriendin, in 2007 een appartement gekocht. Het appartement is een deel van een pand uit begin 20e eeuw in Rotterdam. Bij de koop hebben we een kopie Splitsingsakte ontvangen, welke dateert uit 2000.
In 2009 kwamen we erachter dat de post, van o.a. de gemeente Rotterdam, voor ons niet op ons huisnummer + toevoeging (75B1) binnenkwam, maar op dat van de buren (75B2). Inmiddels zijn we erachter dat de toevoeging in de Splitsingsakte niet overeenkomt met de GBA (Gemeentelijke Basis Administratie). Aangezien de Gemeente de huisnummering bepaalt, zit er in de Splitsingsakte dus een fout. Ook het Kadaster heeft deze foute gegevens in 2000 van de Splitsingsakte overgenomen en is dus onjuist.
De notaris, die de akte heeft opgemaakt, werkte bij een notariskantoor in Schiedam, maar is inmiddels met pensioen. Ik heb contact met het notariskantoor gehad, maar zij geven aan dat het niet betekent, dat zij een fout hebben gemaakt, maar dat misschien de gemeente een fout heeft gemaakt, of anders de toenmalige opdrachtgever van de splitsing, de notaris niet op de hoogte heeft gesteld van de juiste huisnummering. De notaris geeft dan ook aan dat zij niet bereid zijn om de akte kostenloos aan te passen.

Nu heb ik de volgende vragen.
- Is een notaris verplicht om de juiste huisnummering in de akte te vermelden? Heeft de notaris de plicht om zich ervan te verzekeren dat dit het juiste huisnummer is? Met andere woorden: Is de notaris verantwoordelijk voor de vermelding van de onjuiste nummering (toevoeging)?
- Dient een notaris deze onjuistheid kostenloos te wijzigen?
- Kan ik de notaris aansprakelijk stellen voor de kosten voor het wijzigen van de hypotheekakte, de akte van levering en de kosten voor de wijziging bij het Kadaster?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Onjuistheid in Splitsingsakte

Bericht door rambagts »

Als een notaris een fout heeft gemaakt moet hij die fout natuurlijk herstellen. Probleem is dat de notaris met pensioen is en die zou je kunnen aanspreken op de kosten. Je kunt maar beter een advokaat of gratis wetswinkel benaderen en eerst uitzoeken wie de fout heeft gemaakt en wat het gaat kosten om die te herstellen. Heb je een rechtsbijstandverzekering?
bk043241
Berichten: 2
Lid geworden op: za 17 apr, 2010 6:39 pm

Re: Onjuistheid in Splitsingsakte

Bericht door bk043241 »

Is het dan zo, dat als een notaris bij een kantoor stopt, dat het kantoor niet verantwoordelijk is voor de aktes? Ik dacht zelfs dat je aktes altijd worden overgenomen door een andere notaris.
In dit geval zou ik zeggen dat, hoewel de akte is opgemaakt door een persoon (notaris), dat deze indertijd verbonden was aan een kantoor en dat dat kantoor daarom verantwoordelijk is voor de aktes die deze notaris heeft opgemaakt.
Ik heb geen rechtbijstandsverzekering, maar zal contact opnemen met het Juridisch Loket. Dank voor de tip.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Onjuistheid in Splitsingsakte

Bericht door rambagts »

Als een notaris stopt en zijn kantoor wordt overgenomen door een andere notaris dan worden ook de aktes aan deze notaris overgedragen. Deze notaris is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze akten.
Plaats reactie