Opnieuw verlijden hypotheekakte door fout in splitsingsakte

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

epia
Berichten: 1
Lid geworden op: di 26 jan, 2010 7:30 pm

Opnieuw verlijden hypotheekakte door fout in splitsingsakte

Bericht door epia »

Door de verkoop van het appartement van mijn buren is naar boven gekomen dat er een fout in de akte van splitsing staat. Mijn appartement heeft op de situatietekening bij de akte van splitsing appartementsindex nummer 5. Op de akte van splitsing staat bij nummer 5 het adres van mijn buren. Bij het kadaster sta ik nu ingeschreven als eigenaar van het appartement van mijn buren! In de akte van splitsing zijn in verkeerde nummers bij 4 appartementen.
De notaris die de akte van splitsing heeft opgesteld, wil nu de akte van splitsing corrigeren door de nummers op tekening hetzelfde te laten en de adressen bij de nummer op de akte te corrigeren. Hierdoor moet zowel mijn akte van levering en hypotheekakte worden gewijzigd. De notaris die de fout heeft gemaakt zal alle kosten betalen.
Echter, mijn notaris meldt mij dat de hypotheekakte opnieuw moet worden verlijdt. Betekent dit ook dat mijn huidige hypotheek wordt ingelost en ik een nieuwe hypotheek moet afsluiten. Dit zou echter een financiële strop voor mij betekenen, omdat mijn huidige hypotheek voor 20 jaar is afgesloten tegen een rente van slechts 4,1 procent. Als ik een nieuwe hypotheek moet afsluiten, dan zou ik nu tussen 5,5 en 6 procent moeten betalen voor eenzelfde looptijd. Zelfs de kortlopende rentes zijn hoger. Vanzelfsprekend wil ik niet dat het zo ver hoeft te komen.

Ik hoop dat de volgende constructie. De notaris zou de op de akte van splitsing de nummers en bijbehorende adressen hetzelfde kunnen laten en op de situatietekening de appartementsindex nummers kunnen wijzigen en opnieuw bij het Kadaster laten registreren. Hiermee zou een wijziging van de leveringsakte niet nodig zijn en hoef ik niet opnieuw de hypotheekakte te laten verlijden.
Laatst gewijzigd door epia op wo 27 jan, 2010 8:15 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Claudia
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 3:50 pm

Re: Opnieuw verlijden hypotheekakte door fout in splitsingsakte

Bericht door Claudia »

De situatietekening is onderdeel van de akte van splitsing. Jouw idee werkt dus niet. Als de nummers niet kloppen dan moet dat worden herstel en moet inderdaad ook de hypotheekakte worden gerectificeerd. Echter: dit heeft geen effect voor je lening. Je hoeft geen nieuwe hypotheek af te sluiten.
Je hebt aan de ene kant een lening met de voorwaarden die daarbij horen (rente, looptijd etc.) aan de andere kant heeft de bank daarvoor zekerheid: nl. een recht van hypotheek op je woning en de berging. Als het helemaal fout loopt, kunnen ze deze verkopen. Nu er een fout zit in het hypotheekrecht moet dat middels een nieuwe akte worden hersteld. Alleen het onderpand (nummer van de berging) wordt gewijzigd. Voor het overige blijft alles in tact.
Plaats reactie