huizen, hypotheken, echtscheiding

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Eveline
Berichten: 1
Lid geworden op: di 10 nov, 2009 7:37 am

huizen, hypotheken, echtscheiding

Bericht door Eveline »

Al googlend ben ik op dit forum beland. Ik zit met vragen waarop ik niet makkelijk antwoorden kan vinden.
Wellicht kunnen jullie mij wat meer helderheid brengen.
Mijn situatie is als volgt:
Mijn man en ik gaan scheiden. We zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden.
We hebben 2 huizen die beiden alleen op mijn naam staan. De 2 hypotheken staan echter op onze beide namen.
Deze constructie is destijds gekozen omdat mijn (aanstaande ex) partner een eigen onderneming heeft.
We zijn het met elkaar eens dat we geen van de 2 huizen willen verkopen.
De meest 'ideale' situatie voor ons zou zijn als we beiden 1 huis en 1 hypotheek op ons naam zouden hebben; dus hij huis + hypotheek A en ik huis + hypotheek B.
Maar hoe pakken we dat aan? Wat zijn de mogelijkheden? Moet ik opnieuw een hypotheek aanvragen voor huis B of is het schrappen van zijn naam voldoende ?
Hoe komt huis A op zijn naam en hoe word mijn naam bij hypotheek A geschrapt?
Ik hoop dat ik mijn situatie voor nu voldoende heb uiteengezet en dat iemand hier meer duidelijkheid kan en wil verschaffen.
Alvast mijn dank voor de moeite om met mij mee te denken.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: huizen, hypotheken, echtscheiding

Bericht door Makukoe »

Hallo Eveline,

Zijn jullie nog "on speaking terms"? Zo ja, dan adviseer ik jullie om gezamenlijk met een deskundige om de tafel te gaan zitten om de echtscheiding te regelen. Zeker bij huwelijksvoorwaarden (die -zeker als ze oud zijn- lastig leesbaar zijn) kan het een heel gepuzzel zijn hoe ieders rechten in elkaar zitten. Zo kan het zijn dat jullie op huwelijksvoorwaarden zijn getrouwd puur vanwege de onderneming - wat kan betekenen dat er in geregeld is dat bij echtscheiding wordt afgerekend alsof jullie in gemeenschap van goederen waren getrouwd. Maar dat is een kwestie van de akte opzoeken en goed (laten) bekijken.
(Overigens zal de gekozen constructie met het huis op alleen jouw naam waarschijnlijk geen bescherming hebben gegeven bij een faillissement van je aanstaande ex, althans niet als de woning voornamelijk met een hypotheek is gefinancierd).

Het "schrappen van 1 naam" van een hypotheek kan alleen met toestemming van de bank. Die bekijkt of degene die overblijft de hypotheek zelfstandig kan dragen; er wordt o.a. naar het inkomen gekeken. Als jij het eigendom van huis B houdt en voldoende vast inkomen hebt voor de hypotheek, en je aanstaande ex (uiteindelijk) het eigendom van huis A en voldoende vast inkomen voor de hypotheek, zou het te regelen zijn. Maar eerst moet bekeken worden hoe de verdeling gaat uitpakken, en dat hangt behalve van het uitwerken van de huwelijksvoorwaarden ook af van wat jullie onderling kunnen en willen afspreken.

Bij het overdragen van huis A aan je aanstaande ex is er nog een probleempje: daarover moet 6% overdrachtsbelasting worden betaald. Dat is te voorkomen door v├│├│r de echtscheiding de huwelijksvoorwaarden te wijzigen, zodanig dat het huis deel gaat uitmaken van een (beperkte) gemeenschap. Vervolgens kun je gebruik maken van de vrijstelling voor de overdrachtsbelasting.

Maar goed, ik vind dit geen zaak die je met googlen en met wat rondvragen op forums even kunt regelen. Hooguit om je wat te orienteren wat er allemaal bij komt kijken. Scheiden is nu eenmaal ook juridisch een stuk ingewikkelder dan trouwen... :(

mk
Plaats reactie