huwelijkse voorwaarden, eigen huis

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Nada46
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 30 okt, 2009 4:32 pm

huwelijkse voorwaarden, eigen huis

Bericht door Nada46 »

Hallo, ik heb een vraagje over ons huis. We gaan scheiden, zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd (gemeenschap van vruchten en inkomsten). Huis toendentijd gekocht met 60% eigen (mijn) geld en 40% hypotheek. Huis staat op mijn naam, hypotheek op beide namen. Is het nu zo dat hij geen recht heeft op eventuele overwaarde bij verkoop cq recht heeft op uitkoop?
Alvast bedankt
NK
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: huwelijkse voorwaarden, eigen huis

Bericht door rambagts »

De crux zit hem volgens mij in die 40% hypotheek. Is daar op afgelost en door wie? Als je ex meebetaald heeft aan de aflossing heeft hij recht op een percentage van de meeropbrengst. Dit geldt volgens mij (en de jurisprudentie) ook in het geval je ex heeft meebetaald aan grote verbouwingen die leiden tot een hogere verkoopwaarde dan zonder z'n verbouwing.

Als je ex niets heeft meebetaald aan aflossing en verbouwingen maar alleen uit zijn inkomsten naar verhouding heeft meebetaald aan de maandelijkse rentelasten en het gebruikelijke onderhoud heeft hij geen recht op overwaarde.

Andere factoren die bij de rechtbank kunnen spelen zijn:
-Aantal jaren dat huwelijk heeft geduurd;
-Is er in de huwelijkse voorwaarden een jaarlijks verrekenbeding opgenomen en is daar jaarlijks of frequent gevolg aan gegeven?;
M.a.w. : Als jullie heel lang gehuwd zijn geweest en geleefd hebben als een stel dat in gemeenschap van goederen was gehuwd (en/of bankrekening waar alles op binnen kwam en waar alles uitbetaald werd) kan zaak wel eens anders uitpakken.
Vraag vooral ook een advokaat om advies.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: huwelijkse voorwaarden, eigen huis

Bericht door rambagts »

nog een aanvulling/correctie:

In de jurisprudentie geldt als uitgangspunt (bij huwelijkse voorwaarden en samenwoning) dat van de waarde van de woning wordt afgetrokken de hypothecaire lening alsook de investeringen die partijen uit priv├®vermogen in de woning hebben gedaan. Partijen hebben ieder recht op de nominale terugbetaling van hun investering. Het resterende bedrag geldt als te verdelen overwaarde

In jouw geval is er dus door jou 60% ingelegd en rest is gefinancierd met een lening.
Als er op die lening niets is afgelost en als jullie samen de maandelijkse kosten hebben betaald (in verhouding tot jullie inkomens) dan zou je ex 20% van een eventuele overwaarde kunnen claimen.
Nada46
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 30 okt, 2009 4:32 pm

Re: huwelijkse voorwaarden, eigen huis

Bericht door Nada46 »

Beste rambagts, dank je wel voor je antwoord! ik zal eens een afspraak maken met een advocaat. Het is allemaal ingewikkelder dan gedacht.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: huwelijkse voorwaarden, eigen huis

Bericht door rambagts »

Beste Nada.

Laat eens weten hoe de advokaat erover denkt. Altijd handig voor andere forumgebruikers.
Plaats reactie