Notariskosten

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Mono
Berichten: 54
Lid geworden op: za 19 sep, 2009 8:57 pm

Notariskosten

Bericht door Mono »

Hallo,

wij hebben onlangs een berekening voor een hypotheek gekregen en daarin stonden nog forse tarieven voor de handelingen die de notaris moet verrichten. Tenminste, wij vonden ze nogal fors (Ôé¼ 2.368,-- voor de transportakte en Ôé¼ 1.604,-- voor de hypotheekakte). Er stond wel bij dat het een indicatie betrof. Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze bedragen.
En of jullie nog tips hebben om deze kosten te verlagen. Uiteraard kan ik stad en land af gaan reizen om bij elke notaris te gaan onderhandelen, maar ik zoek eigenlijk naar een makkelijkere manier. Zou je zoiets via de makelaar kunnen regelen? Of misschien via de tussenpersoon waar de hypotheek afgesloten wordt? Ik heb wel een site gevonden waar je notaristarieven kunt vergelijken, maar daar staan niet alle notarissen bij ons uit de buurt. Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Groeten,
Mono
Claudia
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 3:50 pm

Re: Notariskosten

Bericht door Claudia »

Als de notariskosten worden meegefinancierd dan maken tussenpersonen/banken een schatting van de mee te financieren kosten. Daarbij gaan ze soms nog uit van de tarieven zoals die golden voor 1999. De tarieven zijn geleidelijk sinds 1999 vrijgegeven en thans helemaal vrij. De meeste notarissen hanteren een tarievenstelsel gerelateerd aan de koopsom en de hoogte van de hypotheek.
De kosten die jij daarbij noemt voor de akte van levering en de hypotheekakte zijn wel heel hoog. Ik denk dat 80% van de notarissen (als het niet meer is) deze tarieven niet meer hanteert. Het is toch een kwestie van een paar offertes opvragen of via de telefoon of via internet. ALs je bijvoorbeeld 4 kantoren in de buurt benaderd dan heb je al een goed beeld.
Natuurlijk kun je het aan een makelaar vragen maar die heeft er niet per se belang bij dat je een goede prijs krijgt. Daarnaast speelt uiteraard kwaliteit ook een rol! Ga zeker niet zo maar voor de goedkoopste.
Let er daarnaast op dat je een all-inn prijs krijgt zodat je niet denkt dat je een goedkope notaris hebt waarbij er achteraf nog allerlei kosten bij komen voor brieven die ze moeten schrijven of telefoontjes die gepleegd moeten worden.
Succes.
Mono
Berichten: 54
Lid geworden op: za 19 sep, 2009 8:57 pm

Re: Notariskosten

Bericht door Mono »

Hi Claudia,

dank voor je reactie.
Claudia schreef:Let er daarnaast op dat je een all-in prijs krijgt zodat je niet denkt dat je een goedkope notaris hebt waarbij er achteraf nog allerlei kosten bij komen voor brieven die ze moeten schrijven of telefoontjes die gepleegd moeten worden. Succes.
Dit is een waardevolle tip, die we zeker mee gaan nemen in onze zoektocht. Dank je wel.

Groeten,
Mono
Plaats reactie