Hoge taxatie verstandig bij echtscheiding?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

brundel
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 13 sep, 2009 10:48 pm

Hoge taxatie verstandig bij echtscheiding?

Bericht door brundel »

Mijn vrouw en ik willen gaan scheiden maar we wonen krap 4 jaar in ons koophuis. Hierdoor is er geen overwaarde maar blijft er bij een verkoop vermoedelijk zo'n 30.000 schuld. Ik heb aangeboden om te proberen zelf het huis te houden maar het moet dan getaxeerd worden.

Mijn vrouw heeft met haar ouders gesproken en die raden haar aan om het huis zo hoog mogelijk te laten taxeren zodat de schuld minder wordt. Ik vraag me af of dit verstandig is en of je dan niet jezelf aan het bedotten bent... Heb het gevoel dat dit juist nadelig kan werken. Wie kan me adviseren??
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hoge taxatie verstandig bij echtscheiding?

Bericht door rambagts »

In de praktijk blijkt dat een huis meerdere waardes kan hebben. Als je bijvoorbeeld een makelaar verzoekt voor een taxatie voor aangifte van de successie kan er een lagere prijs komen rollen dan bijvoorbeeld taxatie voor een hypotheek of brandverzekering. Een huis met een reeele verkoopwaarde van bijv. 300.000 kan voor de successie aangifte ineens 280.000 waard zijn en en voor aanvraag van een hypotheek bijvoorbeeld 315.000. Dit zijn echter marges waar de fiscus en de banken niet echt van schrikken. Hoe duurder de woning hoe hoger de verschillen kunnen zijn. Speel open kaart met de makelaar en vertel gewoon waarvoor de taxatie moet dienen. Probeer met je ex 1 (eventueel 2) makelaars overeen te komen en middel de waarde als er geen al te grote verschillen zijn. Als het verschil meer dan 10% is overweeg dan een derde makelaar. Kost mischien wat meer maar jullie zijn allebei gediend met een juiste opgaaf en dat kan een hoop gedoe later voorkomen. Schakel eventueel een mediator in om te helpen als je er samen niet uitkomt. Als het huis te hoog getaxeerd wordt loop je misschien ook het risico dat je niet alleen de hypotheek kunt dragen. Bij een onverhoopt noodzakelijke verkoop schieten jullie er allebei fors bij in. Je berekent zelf al 30.000 en hier komen nog makelaarskosten bij neem ik maar aan en als verkoop niet snel lukt dan lopen ook de hypotheeklasten nog tijden door. Succes!.
Plaats reactie