De agenda vd Notaris is te vol dus ik kan huis niet in

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Robindizzy
Berichten: 1
Lid geworden op: do 10 sep, 2009 5:24 pm

De agenda vd Notaris is te vol dus ik kan huis niet in

Bericht door Robindizzy »

Dit is de eerste keer dat ik een huis heb gekocht; Notaris uitgezocht in Loosduinen, Den Haag waar mijn familie ook bij zit. In koopcontract staat een overdrachtsdatum van 15oktober of eerder maar dan "in overleg" met de bewoners. Afgelopen maandag 7 september heb ik met deze notaris 15 oktober afgesproken om 11 uur.

Ik heb overleg gehad gisteren met de bewoners en overdracht kan 1 oktober of bijvoorbeeld 7 oktober plaatsvinden. Dat komt mij ook goed uit want dan hoef ik geen extra maand verlengingsprovisie te betalen en win ik een week met klussen! Helemaal goed en klinkt nog logisch dit verhaal totdat je de notaris belt op 10 september en je zijn secretaresse aan de lijn krijgt. Agenda zit vol en ik kan niet naar voren met mijn afspraak. Dus bewoners en ondergetekende zijn volgens het koopcontract een eerdere overdracht overeengekomen en omdat de agenda van de notaris te vol zit, krijg ik mijn huis niet wanneer ik het wil, betaal ik extra 500 euro verlengingsprovisie en moeten huidige bewoners langer de dubbele hyptheeklasten dragen...

Als ik dan vraag of ik naar een andere notaris kan krijg ik meteen de kosten opgenoemd van alle acties die al "gemaakt" zijn, een belletje naar de makelaar, een schrijven naar mijn hypotheekverstrekker en de bankgarantie etc.

Komt het er nu werkelijk op neer dat een kantoor in loosduinen wat ik nog nooit heb gezien maar aangeraden door mijn familie, er een man daar werkt en die beslist door zijn agenda dus wanneer ik mijn huis in kan, en allemaal extra kosten nu krijg? Kan ik niet in dit voortraject kostenloos switchen? Wat zijn mijn rechten, snap er werkelijk niets van..

Groet,
Robin
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: De agenda vd Notaris is te vol dus ik kan huis niet in

Bericht door rambagts »

Ik zou de notaris een aangetekende brief schrijven met de mededeling dat u een afspraak bent overeengekomen op 7 september voor transport van uw woning op 15 oktober om 11 uur en dat u niet akkoord gaat met de latere wijziging van deze datum en u geeft de notaris 3 opties:
1. vasthouden aan deze datum,
2. datum in goed overleg te vervroegen
3. datum later maar dat dan de door u te maken extra kosten (specifieer deze kosten) voor zijn rekening komen.
U geeft aan dat u binnen 3 werkdagen een antwoord wenst (eventueel per e-mail of telefonisch).
En in het geval de notaris hier niet mee akkoord laat u de overdracht door een andere notaris regelen (probeer dan wel eerst een notaris te vinden die plaats heeft op 15 okt).
Als u een onbevredigend antwoord krijgt switchen van notaris en als de 1e notaris rekeningen gaat sturen deze onbetaald laten.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: De agenda vd Notaris is te vol dus ik kan huis niet in

Bericht door Makukoe »

H├®, een notaris die het erg druk heeft, dat geeft weer hoop... :-)

(@rambagts: ik begrijp uit het verhaal van Robin iets anders dan jij, volgens mij wil hij juist niet vasthouden aan 15 oktober)

Mijn ervaring met notarissen is dat ze altijd gaatjes over houden om spoedklussen voor vaste klanten te kunnen doen. Denk aan aandelendrachten, oprichten BV's, erfeniszaken, etc. Zo'n secretaresse heeft dan de taak om gemaakte afspraken met niet-vaste klanten gewoon te houden op de oorspronkelijke datum en niet te vervroegen (want dat gaat dan ten koste van de "gaatjes"). Wat meestal het beste werkt is langsgaan of bellen, uitleggen dat je de eerdere afspraak iets te voorbarig hebt gemaakt op basis van een misverstand (je dacht dat de verkopers niet eerder zouden willen), enfin, combinatie van stroopsmeren en vriendelijk aandringen. Het is dan wel handig dat je flexibel bent in een alternatief en zekerheid geeft dat je de nieuwe afspraak kunt nakomen (en er dan bijvoorbeeld dus niet na een paar dagen weer achter gaat komen dat de makelaar dan niet kan ivm de inspectie van de woning).

Dat ze na de door jou afgelopen maandag gemaakte afspraak voor 15 oktober al werkzaamheden in gang hebben gezet is niet vreemd en het is legitiem dat ze dat in rekening brengen (je kunt zo'n nota altijd aanvechten en dan moeten ze als puntje bij paaltje komt die werkzaamheden wel aan kunnen tonen maar dat lukt ze meestal wel).
Plaats reactie