Kosten bij keuze voor andere notaris voor hypotheekakte

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

buzzy81
Berichten: 10
Lid geworden op: di 30 jun, 2009 2:36 pm

Kosten bij keuze voor andere notaris voor hypotheekakte

Bericht door buzzy81 »

Hallo,

ik heb een nieuwbouwwoning in de NOP (Flevoland) gekocht bij een projectontwikkelaar. De overdrachtsakte wordt bij notaris x getekend. Nu heb ik een offerte hypotheekakte opgevraagd bij notaris x en deze is duurder dan enkele andere. Tevens staat er in de offerte dat ik hen zelfs Ôé¼148,57 moet betalen wanneer ik de hypotheekakte bij een andere notaris doe....

Hieronder treft u de kostenopgave aan voor een hypotheekakte voor uw nieuwe woning

De kosten voor de hypotheek op uw nieuwe woning zullen bedragen:
- honorarium hypotheekakte Ôé¼ 400,--
- kadastrale recherchekosten Ôé¼ 50,--
- kantoorkosten Ôé¼ 7,50
- 19% BTW Ôé¼ 86,93
Ôé¼ 544,43

Het kadaster brengt daarnaast Ôé¼ 120,- in rekening voor de inschrijving van de akte. Eventuele tussentijdse wijzigingen in de kadasterkosten worden aan u doorberekend.
Mocht er sprake zijn van een overbruggingshypotheek op uw huidige woning, dan brengen wij nog eens Ôé¼ 89,25 inclusief 19% Btw in rekening.

Hypotheek bij een andere notaris
Mocht u er voor kiezen uw hypotheekakte bij een ander notariskantoor te laten ondertekenen dan moeten wij daarvoor extra werkzaamheden verrichten, die niet behoren tot de gebruikelijke werkzaamheden voor de overdrachtsakte. Daartoe behoren in elk geval, naast het telefonisch overleg:
- opstellen volmacht;
- verzenden volmacht, afrekening en concept naar de andere notaris;
- controleren ontvangen volmacht;
- controleren, ondertekenen en naar de andere notaris verzenden van een zogenaamde ÔÇ£Baarns BeslagÔÇØ brief .
Voor deze extra werkzaamheden brengen wij u, mocht u de hypotheek bij een andere notaris laten passeren, Ôé¼ 148,75 inclusief 19 % Btw in rekening.

Ik vertrouw erop u een passende aanbieding te hebben gedaan en verneem graag zo spoedig mogelijk of u met deze offerte kunt instemmen.

Met vriendelijke groet,


Bij deze offerte heb ik een heel naar gevoel! Of is dit bij elke notaris zo? Ik ben toch vrij om een notaris te kiezen?!

Graag lees ik jullie reacties!

Groeten, Buzzy
buzzy81
Berichten: 10
Lid geworden op: di 30 jun, 2009 2:36 pm

Re: Kosten bij keuze voor andere notaris voor hypotheekakte

Bericht door buzzy81 »

Tukker schreef:Indien je v.o.n. koop kiest de verkoper de notaris. De projectontwikkelaar die de nieuwbouwwoningen verkoopt heeft een deal gemaakt met deze notaris. De kosten daarvan zijn voor de verkoper, of zijn in de aankoopkosten verrekend.
De aanbieding die je hebt gepost is weliswaar niet erg scherp, maar kan nog veel duurder. Op zich ben je vrij in je keuze van de notaris.
Maar als je voor een andere kiest hebben beide notariskantoren extra werkzaamheden door deze keuze, logisch dat je daarvoor extra kosten betaalt.

Vraag gewoon eens wat offertes op bij andere kantoren in de buurt, kwestie van rekensommetjes maken. Houdt er ook rekening mee, dat je bij beide aktes aanwezig moet zijn, extra kilometers, of een notariële volmacht moet afgeven (kost weer extra).
Maar dan zijn de kosten wanneer ik kies voor een andere notaris toch ook voor de verkoper?! Anders ben ik dus helemaal niet vrij in het kiezen van een notaris en wordt ik licht gedwongen. En die extra kosten kan ik zeker bij dat andere kantoor ook betalen?!
buzzy81
Berichten: 10
Lid geworden op: di 30 jun, 2009 2:36 pm

Re: Kosten bij keuze voor andere notaris voor hypotheekakte

Bericht door buzzy81 »

Dus ik zit w├®l vast aan dat kantoor...?! :evil:

Als je het zo bekijkt... Ja, zo bekijk ik het!

Ik vind dat niet normaal. Voor hen heb ik toch niet gekozen? Oneerlijk...

Dan maar even flink rekenen!
buzzy81
Berichten: 10
Lid geworden op: di 30 jun, 2009 2:36 pm

Re: Kosten bij keuze voor andere notaris voor hypotheekakte

Bericht door buzzy81 »

Ben ook niet boos, snap 't alleen niet. Ik koop een huis v.o.n. De verkoper mag een notaris zoeken voor de overdracht en moet dit betalen. Prima! Tekenen en ik heb niets meer te maken met de notaris! Als ik geen hypotheekakte nodig was dan is er niets aan de hand. Nu heb ik die wel nodig en mag daar een notaris voor zoeken. Dan moet ik opeens geld gaan betalen aan de notaris van de verkoper. Dat vindt ik gewoon heel krom! En daarom zeg ik, ik ben dus helemaal niet zo vrij als gezegd wordt wanneer het gaat over de notariskeuze.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Kosten bij keuze voor andere notaris voor hypotheekakte

Bericht door Makukoe »

Het komt inderdaad niet zo sympathiek over om die kosten door te berekenen. Aan de andere kant: door jouw "vrije" keuze voor een andere notaris zet je de notaris van de verkoper ├│├│k aan het werk, simpelweg omdat jouw keuze hem verplicht om extra werkzaamheden te verrichten. De notaris van de verkoper wil dat (terecht) niet gratis doen.

Netter zou zijn dat de notaris van de verkoper dat meeneemt in zijn eigen "deal" met de projectontwikkelaar. Nu krijg jij (en met jou ongetwijfeld een aantal anderen) een vervelend gevoel - en dat voor zo'n relatief gering bedrag. Niet doen trouwens, die tegenvaller van 149 euro (netto minder dan 100 euro) is het niet waard om je over op te winden. Ik vrees dat er nog wel veel duurdere tegenvallers zullen komen, bijvoorbeeld bij het installeren van je keuken of zo.... :-)
buzzy81
Berichten: 10
Lid geworden op: di 30 jun, 2009 2:36 pm

Re: Kosten bij keuze voor andere notaris voor hypotheekakte

Bericht door buzzy81 »

Dat besef ik wel. Tis ook geen geldkwestie. Het voelt gewoon niet goed. Ga me er verder niet druk over maken! Tukker, weet jij nog een goedkope notaris in de polder dan? :wink: Zal ik daar even een offerte aanvragen.
Plaats reactie