Eigenaar deel van het huis of lening

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

cookie
Berichten: 1
Lid geworden op: za 08 aug, 2009 12:11 pm

Eigenaar deel van het huis of lening

Bericht door cookie »

Hallo Allen,

Volgende week teken ik voor een huis en ook voor de hypotheek.
Beiden staan op mijn naam.

Nu ga ik daar samenwonen met mijn vriendin, dus we hebben een en ander geregeld in een samenlevingcontract en testamenten (tekenen moet nog gebeuren). Voor de aankoop van het huis alsmede enkele andere zaken (keuken) heeft mijn vriendin geld gestort. Zij betaald dus mee aan de woning maar is er geen eigenaar van.
Is er een manier om haar deel van de woning (gebasseerd op haar inleg) vast te leggen in het samenlevingscontract? Of in het samenlevingscontract op te nemen dat er voor mij een schuld is met inachtneming van de waardestijging/daling van het huis? Of is een lening echt de enige mogelijkheid om dit op te lossen?
Wij gaan we proberen om de hypotheek en het huis binne 6 maanden op twee namen te krijgen maar dit kan lastig zijn gezien mijn vriendin werkeloos is en een eigen huis + hypteek met nationale hypotheekgarantie heeft (wordt in de verkoop gezet..)

Alvast bedankt voor elke reactie!
Claudia
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 3:50 pm

Re: Eigenaar deel van het huis of lening

Bericht door Claudia »

Je vriendin echt voor de helft eigenaar maken is inderdaad alleen aantrekkelijk binnen de 6 maanden na de overdracht ivm de hoge kosten daarna. Je krijgt dan 6% overdrachtsbelasing er weer bij over de halve waarde. Je kan in een samenlevingsovereenkomst wel een en ander regelen. Dit kan bijvoorbeeld door de volgende regelingen:
- de afspraak dat je vriendin bij het einde van de relatie haar investering terug krijgt. Nadeel kan zijn dat je dan wel nauwkeurig moet bijhouden wat er geïnvesteerd wordt; hierbij wordt ze dan niet gerechtigd in de overwaarde van de woning;
- je kan ook afspreken dat ze de helft van de overwaarde krijgt. Spreek wel goed af wat je daar onder verstaat. Jij bent immers in de gelegenheid om het huis vol met hypotheken te gooien en zo geen overwaarde te hebben waarmee zij dan gedupeerd zou kunnen worden; het hoeft ook niet per se de helft te zijn, je kan ook afspreken dat het de eerste paar jaar maar bv. 20% is en daarna oploopt tot 50%.
Hierop zijn allerlei variaties mogelijk. Je kan bv. ook een betalingsregeling opnemen om te voorkomen dat je het in 1x zou moeten ophoesten tzt.

Verder is wel fair om af te spreken dat bij uit elkaar gaan zij nog een bepaalde periode in de woning zou mogen blijven als het uit gaat want juridisch is de woning van jou en kan je haar er wel uitzetten.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Eigenaar deel van het huis of lening

Bericht door M_1 »

Je kunt een lening van haar aan jou op zich ook in een onderhandse lening regelen. Daarvoor hoef je niets vast te leggen bij de notaris of zo. Als je dan een bepaald (vast) rentepercentage rekent in plaats van een percentage van de waardestijging, dan is het probleem van het vastleggen van de waardestijging ook opgelost. Want dat lijkt mij een groot punt van discussie te worden, zeker als je relatie net uit is gegaan en je sowieso niet zo on speaking terms bent. Desnoods maak je de rentevergoeding/schuldstijging afhankelijk van bv. de door de NVM bepaalde jaarlijkse waardestijging van een bepaald type huis.
Plaats reactie