Schenking buiten boedel in huis na scheiding

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

misterbennie
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 24 jul, 2009 8:00 pm

Schenking buiten boedel in huis na scheiding

Bericht door misterbennie »

Hi iedereen,

In 2002 heb ik het huis van de moeder van mijn toenmalige vriendin gekocht , later is dit mijn vrouw geworden.
Omdat ik mijn hypotheek toen niet rond kreeg heeft mijn schoonmoeder mij 19.181 euro voorgeschoten.
Deze schuld heeft zij direct door middel van een schenking aan mijn vrouw gegeven.
Hiervan is een notariele acte gemaakt waarin expliciet vermeld staat dat deze schenking buiten de gemeenschappelijke boedel valt.

Later hebben wij dit huis verkocht en een nieuw huis gekocht. Dit bedrag is toen in het nieuwe huis gestopt.
Nu wij echter scheiden gaan moet er een berekening worden gemaakt wat er met dit bedrag moet gebeuren.

Wij hebben een hypotheek van 350.000 euro
Wij verwachten dat het huis ongeveer 380.000 opbrengt

Hoe wordt de overwaarde nu bepaald?

Is dit 380.000 - 350.000 - 19.181 = 10.819
en ben ik mijn vrouw 19.181 + 10.810/2 = Ôé¼ 24.586,- schuldig

of 380.000 -350.000 = 30.000
en ben ik mijn vrouw 19.181 + 30.000/2 = Ôé¼ 34.181,- schuldig

Alvast bedankt,
Ben
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Schenking buiten boedel in huis na scheiding

Bericht door M_1 »

Je uitgangspunt is een beetje verkeerd. Je uitgangspunt is het verdelen van overwaarde, terwijl de overwaarde van je huis maar ├®├®n onderdeel is van jullie bezit. Niet de overwaarde moet worden verdeeld, maar jullie netto gezamenlijke bezit.

De berekening wordt dan, gezamenlijke bezittingen zijn 380.000, gezamenlijke schulden zijn 350.000 plus 19.181 (schuld van jullie aan haar), maakt 10.819. Deze netto bezittingen worden over jullie tweeën verdeeld, dus jij krijgt 5409 en zij krijgt 5409, plus de 'aflossing van de schuld van jullie aan haar', maakt in totaal 24.590.
misterbennie
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 24 jul, 2009 8:00 pm

Re: Schenking buiten boedel in huis na scheiding

Bericht door misterbennie »

M_1,

Bedankt voor je reactie.

Gisteren is er een makelaar langsgeweest die denkt dat het huis slechts 350.000 op gaat brengen.
Stel dat dit gebeurt (laten we hopen van niet, want dat is voor geen van ons twee-en goed) dan wordt de berekening dus:

350.000 - 350.000 -19.181 --> gezamelijke schuld aan haar van 19.181
zij krijgt 9.590 schuld en ik krijg 9.590 schuld.
Zij krijgt dan dus volgens uw berekening 19.181 - 9.590 = Ôé¼ 9.590 mee.

Bij wie moet ik zijn om deze berekening te laten bevestigen, een notaris?
Mijn vrouw zal hier namelijk niet blij mee zijn en dan hebben we een onafhankelijk persoon nodig die dit kan bevestigen.

Bedankt,
Ben
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Schenking buiten boedel in huis na scheiding

Bericht door jari »

Die schenking aan je ex valt onder de uitsluitingsclausule en komt jou dus niet toe. Maar leg het aan de notaris voor in verband met de feitelijke omstandigheden.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
misterbennie
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 24 jul, 2009 8:00 pm

Re: Schenking buiten boedel in huis na scheiding

Bericht door misterbennie »

Jari,

Het gaat me nu even om de berekening, of die klopt.
Verder zullen we inderdaad een notaris moeten raadplegen om e.e.a. officieel te laten bekijken en vast te laten leggen.

Met vriendelijke groet,
Ben
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Schenking buiten boedel in huis na scheiding

Bericht door jari »

Even terug naar de basis. Je hebt het over een voorgeschoten bedrag die je schoonmoeder daarna als schenking heeft gedaan aan je ex onder uitsluitingsclausule. Dan kan het toch niet ineens zijn dat je ex een schuld heeft aan je schoonmoeder. Dus dan klopt de berekening niet. Eerst dus weten hoe het wel zit. Komen we weer terug op de opmerking dat naar de feitelijke omstandigheden gekeken moet worden hoe de berekening wel moet. Dus op naar de notaris.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
misterbennie
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 24 jul, 2009 8:00 pm

Re: Schenking buiten boedel in huis na scheiding

Bericht door misterbennie »

Jari,

Volgens mij werd door M_1 gesteld dat WIJ (dus mijn vrouw en ik) een schuld bij mijn vrouw (dus zichzelf) zouden hebben.
Ik ben nergens meer een schoonmoeder tegen gekomen in het verhaal :wink:
Maar je hebt gelijk. Een notaris kan hier het beste een uitsluitsel over geven.

Bedankt voor de response,
Ben
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Schenking buiten boedel in huis na scheiding

Bericht door jari »

Dat 'jullie' in het verhaal waar je/M1 het over hebt klopt niet. Je ex heeft geen schuld aan haar moeder als het een schenking is geweest. De reken'techniek' is wat anders, maar nogmaals, eerst de juiste gegevens/omstandigheden en daarna pas rekenenen. Succes Ben.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
misterbennie
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 24 jul, 2009 8:00 pm

Re: Schenking buiten boedel in huis na scheiding

Bericht door misterbennie »

Op naar de notaris dus :-)
Ik zal de uiteindelijke berekening nog plaatsten, maar dat gaat nog minstens 3 weken duren omdat mijn vrouw nu op vakantie is en die zal hier toch haar zegje in willen doen.

Nogmaals bedankt,
Ben
misterbennie
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 24 jul, 2009 8:00 pm

Re: Schenking buiten boedel in huis na scheiding

Bericht door misterbennie »

Ieder,

Ik heb nog geen reactie van de notaris gekregen, maar volgens mij moet het zo zijn dat als alle schulden, baten, opbrengsten van het huis bij elkaar opgeteld worden, het verschil tussen wat ik krijg en wat mijn vrouw krijgt precies Ôé¼ 19.181 euro moet zijn. Namelijk de hoogte van de schenking van haar moeder die buiten de boedel valt.

In dat geval klopt datgene wat M_1 zei.

Reacties??

Greetz,
Ben
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Schenking buiten boedel in huis na scheiding

Bericht door jari »

Hoezo klopt het dan wat M-1 zei, ik lees heel wat anders, hij had het over een gezamenlijke schuld aan (schoon)moeder met andere verdelingsbedragen (sorry M1, niet vervelend bedoeld trouwens :D ).

Je vertelt nu toch juist wat ik steeds schrijf, namelijk dat die schenking onder de uitsluitingsclausule valt en dus van je ex is. Niet van jou. Dat is dus het verschil van 19/m die jouw ex meer krijgt.....
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
misterbennie
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 24 jul, 2009 8:00 pm

Re: Schenking buiten boedel in huis na scheiding

Bericht door misterbennie »

Jari,

M_1 Schreef: "dus jij krijgt 5409 en zij krijgt 5409, plus de 'aflossing van de schuld van jullie aan haar', maakt in totaal 24.590".

Dus mijn vrouw krijgt 24.590
Ik krijg 5409
Verschil: 19.181

Dit is de berekening van M_1, dus kan ik stellen dat datgene wat hij zegt klopt :-)
Ik heb nergens in M_1's tekst iets over een schoonmoeder gelezen. Alleen de tekst "aan haar" waarmee hij mijn vrouw bedoelde (en niet mijn schoonmoeder ;-)).

Greetz,
Ben
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Schenking buiten boedel in huis na scheiding

Bericht door jari »

Dan heb ik me teveel gefocust op de opmerking 'schuld aan..." en te weinig aan de opbouw van het bedrag. Het bedrag klopt dan dus inderdaad :D en komen we gezamenlijk dus tot de conclusie dat die 19/m voor je ex is.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
misterbennie
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 24 jul, 2009 8:00 pm

Re: Schenking buiten boedel in huis na scheiding

Bericht door misterbennie »

Jari,

Nu de bevestiging van de Notaris en we hebben een mooi afgesloten case :-)
Ik zal de thread niet verder vervuilen en alleen het antwoord van de notaris erop zetten.

Thanks,
Ben
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Schenking buiten boedel in huis na scheiding

Bericht door M_1 »

Jari, ik zal het in het vervolg nog iets duidelijker neerzetten... Gelukkig las misterbennie het wel zoals ik het had bedoeld en is hij er niet juist door in verwarring geraakt.
Plaats reactie