Overdracht huis

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Leeuwtje88
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 9:56 pm

Overdracht huis

Bericht door Leeuwtje88 »

Hallo,

Graag ben ik benieuwd wat er allemaal bij komt kijken bij een overdracht van een huis. Je gaat eerst kijken of alles netjes in orde is qua huis en de meterstanden opnemen e.d. Maar wat wordt er precies gedaan bij de notaris en hoe wordt het geregeld afrekeningen energieleveranciers, gemeentes e.d.
Het is voor het eerst dat wij een huis kopen en ben gewoon benieuwd.

Alvast bedankt.
Claudia
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 3:50 pm

Re: Overdracht huis

Bericht door Claudia »

Als je het koopcontract bij de makelaar hebt getekend, kies je voor een notaris. Deze gaat het dossier in behandeling nemen en toewerken naar de datum die jullie met de verkoper overeen gekomen zijn. Jullie taak is dan nog het regelen van de hypotheek (al dan niet via een adviseur) en als het goed is, ontvangt de notaris tijdig de stukken van de door jullie gekozen bank. Eventueel kan de notaris ook nog aanvullende gegevens vragen zoals een vragenlijst invullen of een kopie van je legitimatiebewijs. Dat verschilt per notaris en hangt er ook van af of er al gegevens van jullie bekend zijn.
Voor de overdracht ontvangen jullie een ontwerp van de akte van levering, een ontwerp van de hypotheekakte en een afrekening. Als jullie niet alles financieren dan moet het eindbedrag van de afrekening op de dag van de overdracht op de rekening van de notaris staat want die moet er voor instaan dat alle gelden beschikbaar zijn. Met de geldverstrekker wordt alles door de notaris geregeld.
Op de dag van de overdracht heb je eerst een bezichtiging (soms een dag eerder als je vroeg moet tekenen bij de notaris). Het is belangrijk dit altijd vooraf te doen want als na het tekenen blijkt dat er iets niet in orde is (bijvoorbeeld iets kapot of niet achtergebeleven of juist niet meegenomen) dan kun je niet zoveel meer. Als je het vooraf merkt, kun je nog bijvoorbeeld een depot overeenkomen. Gelukkig komt het in verhouding niet vaak voor dat het nodig is.

Bij de notaris wordt de akte van levering doorgenomen met de verkoper erbij tenzij deze heeft gekozen voor een volmacht. Na het tekenen, ontvang je de sleutels van de woning en vertrekken de verkoper en de makelaar. Jullie blijven voor het doornemen van de hypoheekakte en het tekenen van de overige stukken die bij de hypotheek horen. Daarna ben je klaar en mag je lekker aan de slag in de woning.

Op de afrekening van de notaris worden de gemeentelijke lasten en waterschapslasen verrekend als deze worden aangeleverd door de verkoper of worden opgevraagd. Energienota's worden verder niet verrekend via de notaris. De meterstanden worden opgenomen bij de bezichtiging en daarbij wordt een formulier ingevuld. Je moet zelf tijdig je aanmelden bij de energieleverancier van je keuze omdat dat vrijgegeven is.

Als jullie niet gehuwd zijn: Denk ook aan een samenlevingsovereenkomst en eventueel een testament als dat nodig is. Vaak is het makkelijker om dat meteen te regelen omdat je achteraf vaak uitstelt.

Succes met jullie woning.
Plaats reactie