Notariskosten akte van levering en hypotheekakte

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Miss_Sjoois
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 mar, 2009 8:06 pm

Notariskosten akte van levering en hypotheekakte

Bericht door Miss_Sjoois »

Hallo allemaal..

Ik heb onlangs een woning gekocht van een beleggingsmaatschappij.
Wij moeten verplicht passeren bij een projectnotaris in Den Haag.

Hier baalde ik sowieso erg van omdat je zelf geen keuze kan maken voor een notaris en je de kosten natuurlijk ook niet zelf in de hand hebt.

Nou heb ik dit weekend de eindafrekening van de notaris gekregen voor het passeren van de leveringsakte en hypotheekakte.
Het passeren vind aanstaande donderdag plaats.

De notaris heeft het volgende berekend aan notariskosten:
Kosten inzake de levering: Ôé¼1040,58 (bedrag is opgebouwd uit: BTW, honorarium, kadastraat recht onbelast en belast)
Kosten inzake de hypotheekakte: Ôé¼1021,58 (bedrag is opgebouwd uit BTW, honorarium, kadastraal recht onbelast en belast)
Kosten onderzoek persoonsgegevens Ôé¼ 52,36
De hypotheekakte zal plaatsvinden op dezelfde dag als de leveringsakte

De notaris berekend ons dus voor dit alles een bedrag van Ôé¼ 2114,52!!!!!!!!!!

De koopsom van het huis bedraagt Ôé¼ 161.000 K.K.
Wij hebben ook nog een bouwdepot van Ôé¼24.0000.
Inclusief alles kosten is onze hypotheek Ôé¼ 200.000

Sorry ik heb niet veel verstand van notarispraktijken maar dit vind ik echt te absurd voor woorden!!!
Als wij niet verplicht waren geweest om de aktes te passeren bij deze notaris had ik het kunnen laten doen voor een bedrag van rond de Ôé¼ 1750,00....
Ik heb een beetje op internet gezocht en ik geloof dat een notaris maar maximaal Ôé¼ 781,00 kan vragen voor een hypotheekakte... klopt dit?

Ik kan het misschien mis hebben en dat dit wel normale prijzen zijn maar ik heb een aantal mensen hun mening hierover gevraagd (onder andere mijn hypotheekadviseur) en deze vond dit bedrag ook te gek voor woorden...

Kunnen jullie misschien jullie visie en mening hierover geven???
Ik zal het heel erg waarderen....
Misschien weet iemand als dit bedrag inderdaad absurd hoog is wat ik er misschien nog aan kan doen?
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Notariskosten akte van levering en hypotheekakte

Bericht door Steven »

De notariskosten zijn inderdaad aan de hoge kant. Probleem is dat je zelf akkoord bent gegaan met de notaris door je handtekening op het koopcontract te zetten. Je had voor de koop over de notaris kunnen onderhandelen. Nu is het te laat.
Miss_Sjoois
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 mar, 2009 8:06 pm

Re: Notariskosten akte van levering en hypotheekakte

Bericht door Miss_Sjoois »

Wij hebben dus geprobeerd te onderhandelen over de notaris.
Het probleem is dat de verkopende partij hier niet verder in wilde gaan en zich gewoon aan zijn projectnotaris wilde houden.

Onze aankoopmakelaar heeft ook aangegeven dat wij verder niks kunnen als wij het huis graag wilde kopen dan gewoon akkoord te gaan met de aangewezen projectnotaris.

Ik wilde ook liever niet met deze notaris in zee gaan maar ja wilde ook het huis niet laten gaan om de notaris.
Claudia
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 3:50 pm

Re: Notariskosten akte van levering en hypotheekakte

Bericht door Claudia »

Een koper mag altijd een notaris kiezen en de verkoper moet daarin meegaan. Hier is echter 1 uitzondering op:
als er een heel project is dan mag de verkoper de notaris aanwijzen en dit is dan onderdeel van de koopovereenkomst of de koop-/aannemingsovereenkomst. Dit zie je met name bij nieuwbouwprojecten. Met name daar ook omdat het dan v.o.n. (vrij op naam) is en de verkoper de notariskosten betaalt.

Overigens ben je alijd wel vrij om zelf de notaris voor de hypotheek te kiezen. Het is dus mogelijk om op dezelfde dag de levering en hypotheek te regelen bij 2 notarissen. Dan zijn wellicht de kosten voor de hypotheekakte wat lager.
Wat projectnotarissen nog wel eens doen in dat laatste geval is: hoge kosten doorberekenen voor administratieve handelingen en volmachten zodat het mislopen van de hypotheek wordt gecompenseerd. Vraag dit dus goed na! En onderhandel hier desnoods over.
Plaats reactie