uitkoop partner, welke akten ?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

pieter1
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 13 feb, 2009 10:47 pm

uitkoop partner, welke akten ?

Bericht door pieter1 »

Goedenavond,

In verband met scheiding ga ik mijn partner uitkopen voor haar deel in de overwaarde. Nu heb ik een vraagje over de hypotheekakten waar ik geen antwoord op kan vinden. Ik snap dat informeren bij de notaris zelf het beste is, maar ik wil tarieven vergelijken en daarbij de juiste uitgangspunten hanteren.

Mijn huidige hypotheek kan ik volgens de bank handhaven (moet wel alleen op mijn naam komen) en ik leen voor het uitkoopbedrag bij mijn ouders.
De hypotheek en het huis komen dan volledig op mijn naam.

Als de lening bij mijn ouders buiten beschouwing blijft, voor welke akten moeten mijn vrouw en ik dan naar de notaris ?
En waarover rekent de notaris dan zijn tarief ? Over de volle waarde van het huis/over de ongewijzigde hypotheeksom of over het uitkoopbedrag dat ik aan mijn vrouw betaal ?

Ik hoop dat iemand van u een antwoord heeft.

Met vriendelijke groet,
Pieter
Claudia
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 3:50 pm

Re: uitkoop partner, welke akten ?

Bericht door Claudia »

In dit geval zouden nodig zijn:
1. een akte van verdeling via de notaris; en
2. een akte van ontslag uit de hoofdelijkheid van de bank waarmee uw ex wordt ontslagen van haar aansprakelijkheid.

Een notaris mag tegenwoordig rekenen wat hij wil. Mijn ervaring bij verdelingen is dat er een vast bedrag wordt gerekend en dus niet afhankelijk van een afkoopsom of waarde van de woning maar dat zou dus wel kunnen. Verder hanteren veel notarissen een systeem waarbij je voor extra handelingen moet betalen bovenop de basisprijs. Het is dus een kwestie van alle feiten bij diverse notarissen neerleggen en dan kijken wat voor offertes daar uit komen.

Tenslotte zou het ook aan te raden zijn om de lening met uw ouders onderling goed schriftelijk vast te leggen. Bijvoorbeeld in verband met de verhouding tot andere kinderen (broers/zussen) en de belastingdienst.
peter007
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 08 jun, 2009 9:00 pm

Re: uitkoop partner, welke akten ?

Bericht door peter007 »

Bedankt voor je reactie !

(ik was mijn inlognaam + ww weer eens kwijt, dus reageer nu met andere naam)

Weet je, of iemand anders of de kosten van de notaris voor de akte van verdeling ter verkrijging van het volle eigendom van het huis, aftrekbaar zijn voor de belasting ?

Groet, Pieter
Claudia
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 3:50 pm

Re: uitkoop partner, welke akten ?

Bericht door Claudia »

Net als bij de koop van een woning zijn alleen de kosten met betrekking tot de hypotheek aftrekbaar. De kosten in verband met de verdelingsakte dus helaas niet.
Plaats reactie