huis op ├®├®n naam, Hypotheek op twee namen.

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

natascha2
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 3:33 pm

huis op ├®├®n naam, Hypotheek op twee namen.

Bericht door natascha2 »

Hallo,

ik heb een vraagje, en mischien is deze al wel eerder geweest,maar ben nieuw hier vandaar.
Mijn man en ik wonen in een koopwoning,deze koopwoning staat op mijn mans naam, ivm dat de woning van zijn ouders is
geweest. maar de Hypotheek staat op de naam van mijn man en die van mijn, beide namen dus. ik betaal dus wel mee aan alle kosten.
nu gaat het niet zo goed tussen ons, en er bestaat dus een mogelijkheid dat wij gaan scheiden, we zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd ivm met het huis.maar als ik het huis moet verlaten, heb ik dan nog recht op geld of krijg ik hier door helemaal niets.
ik hoop dat u hier een antwoord op heeft.

met vriendelijk groet,
natascha.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: huis op ├®├®n naam, Hypotheek op twee namen.

Bericht door jari »

DAt hangt ervan af wat je in de huwelijkse voorwaarden hebt afgesproken. Als ├®├®n van de twee eigenaar is zal er standaard niets geregeld zijn in de voorwaarden over de verdeling van de overwaarde vanaf het sluiten van huwelijk.

Heb je dus niets specifieks omschreven in de huwelijkse voorwaarden, dan heb je dus geen recht op overwaarde. Als je man vindt dat je wel een bepaald recht op de overwaarde zou moeten meekrijgen dan moet je dit dus alsnog juridisch vastleggen (aanpassen huwelijkse voorwaarden / omzetten naar beperkte gemeenschap van goederen) voordat je uit elkaar gaat. Het klinkt erg koud allemaal, en hopelijk komt het niet zover.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: huis op ├®├®n naam, Hypotheek op twee namen.

Bericht door rambagts »

quote "ik betaal dus wel mee aan alle kosten"

Als je ook (bewijsbaar) hebt meebetaald aan aflossing van de hypotheek of aan bijvoorbeeld verbouwingskosten zoals bijv. een serre of dakkkapel, die hebben bijgedragen aan een hogere overwaarde (dan zonder die verbouwing) maak je een goede kans bij de rechtbank om je inbreng te verrekenen. Als je daarentegen alleen hebt bijgedragen aan hypotheekrente en gebruikelijke onderhoudskosten ligt zaak anders.
natascha2
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 3:33 pm

Re: huis op ├®├®n naam, Hypotheek op twee namen.

Bericht door natascha2 »

Hallo,
Heel erg bedankt voor jullie reactie.
maar als ik dit nu bij de notaris wil veranderen, hij wil niet mee werken,dan zit ik
dus mooi met de gebakken peren, zoals ze dat hier zeggen.
dan heb ik dus nergens recht op???
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: huis op ├®├®n naam, Hypotheek op twee namen.

Bericht door rambagts »

Ik vrees dat je stelling klopt als er niets is geregeld in jullie huwelijkse voorwaarden aangaande vermogensaangroei op het huis dat niet van jou is. Zonder medewerking van je man kan de notaris hieraan niets meer veranderen.
vaya
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 05 okt, 2009 12:05 pm

Re: huis op ├®├®n naam, Hypotheek op twee namen.

Bericht door vaya »

ik zit momenteel in een echtscheiding. mijn man heeft 13 jaar geleden een huis gekocht waar ikzelf 12 jaar heb aan helpen afbetalen en verbouwen. in de tijd heeft hij dit kunnen kopen voor een prijsje en heeft het huis een enorme meerwaarde gekregen. we zijn getrouwd met een contract van scheiding van goederen en hij beweerd dat ik enkel recht heb op 12 jaar afbetaling gedeeld door 2. is het niet zo dat ik ook recht heb op een deel van de meerwaarde? zo ja, wat moet ik doen om dat te staven?

groeten
vaya
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 05 okt, 2009 12:05 pm

Re: huis op ├®├®n naam, Hypotheek op twee namen.

Bericht door vaya »

we hebben na 3 jaar ook samen een lening aangegaan voor de verbouwingen en nu moesten we maar 5 jaar meer afbetalen
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: huis op ├®├®n naam, Hypotheek op twee namen.

Bericht door Rense »

@Vaya

Van belang is op welke voorwaarden jullie zijn gehuwd

** Huwelijkse voorwaarden.
** Gemeenschap van goederen.

Bij huwelijkse voorwaarden heb je een apart notarieel stuk waarin de bezittingen e.d. zijn vastgelegd.

Bij Gemeenschap van Goederen (komt het meest voor) is alles gewoon van jullie beiden (50/50). Indien dit het geval is heb je dus gewoon recht op 50% van de waarde van de woning (minus de schulden). Denk ook even aan de overige bezittingen (inboedel, spaarrekeningen, spaarpolissen, e.d.)

Succes.....
vaya
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 05 okt, 2009 12:05 pm

Re: huis op ├®├®n naam, Hypotheek op twee namen.

Bericht door vaya »

dank je voor je reactie, het ergste is dat we gehuwd zijn met een contract van scheiding van goederen. ik kan dus enkel maar hopen dat hij mij fair behandelt, waar ik voor vrees.
de inboedel, ed. zijn gewoon in 2 gedeeld. gelukkig heb ik dat nog!
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: huis op ├®├®n naam, Hypotheek op twee namen.

Bericht door jari »

Vaya,
Op basis van de info die je geeft lijk je juridisch nergens recht op te hebben, maar toch wijst de praktijk uit dat rechters bij echtscheidingen soms toch anders beslissen. Heb al verschillende uitspraken gezien waarbij de partner toch recht heeft gekregen op de helft van de opgebouwde overwaarde, ondanks huwelijkse voorwaarden. Maar je kunt niet 1 op 1 zo'n uitspraak doortrekken dat het dan ook geldt in jouw situatie, er wordt altijd gekeken naar de feitelijke omstandigheden. Je doet er dus verstandig aan om voor jezelf te bepalen hoe ver je wilt gaan voor je rechten en (met advocaat) overwegen wat de slagingskans is.
Succes.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: huis op ├®├®n naam, Hypotheek op twee namen.

Bericht door rambagts »

quote: maar toch wijst de praktijk uit dat rechters bij echtscheidingen soms toch anders beslissen.

Een belangrijke omstandigheid is bijvoorbeeld het geval dat er in de huwelijkse voorwaarden een jaarlijks verrekeningsbeding is afgesproken en dat er nooit werd afgerekend en dat er dan in de praktijk sprake was van een soort gemeenschap van goederen.
Plaats reactie