Vruchtgebruik, Voorlopig verkoopcontract, volmacht

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Truus77
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 04 mar, 2009 9:32 pm

Vruchtgebruik, Voorlopig verkoopcontract, volmacht

Bericht door Truus77 »

Goedenavond,

Ik heb een x aantal vragen over de verkoop van een huis waarvan mijn oma het vruchtgebruik heeft en mijn vader, ooms en tantes mede-eigenaar zijn.

Nu is het zo dat het huis verkocht zal gaan worden.
Er is een brief van de notaris binnen gekomen met een voorbeeld van de Leverings akte. In het voorbeeld staat aangegeven dat de overdracht op 31 Maart zal plaatsvinden.

Nu heb ik er de volgende vragen over:

1. Kan 1 van de mede-eigenaren zonder de rest een voorlopig koopcontract ondertekenen?
2. Kan de Notaris zomaar een overdrachtsdatum accepteren/vastleggen zonder dat hij alle mede-eigenaren op de hoogte zijn van de eventuele verkoop?
3. Kan men bezwaar tegen de verkoop indienen zonder dat daar nu nog kosten aan verbonden zijn?

Alvast bedankt!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Vruchtgebruik, Voorlopig verkoopcontract, volmacht

Bericht door M_1 »

Volgens mij zullen alle eigenaren voor verkoop moeten tekenen, of een volmacht voor verkoop moeten geven aan ├®├®n van de anderen. Tekent er eentje niet, dan kan de boel niet worden verkocht.

Wel kan ├®├®n van de eigenaren al van tevoren het huis te koop zetten en een voorlopig koopcontract ondertekenen etc. (Dat zou theoretisch zelfs kunnen als je geen (mede-)eigenaar bent van het huis.) Maar diegene zal op het moment van de afgesproken verkoop dan wel toestemming en alle handtekeningen van alle eigenaren moeten hebben. Krijgt hij dat niet voor elkaar, dan is dat, even bot gezegd, zijn probleem. Beter is het dus om van tevoren al de machtigingen te hebben geregeld.
Plaats reactie