Kopen van vader

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

HBT
Berichten: 7
Lid geworden op: di 17 feb, 2009 4:26 pm

Kopen van vader

Bericht door HBT »

Hallo allemaal,

Ik wil graag het volgende weten:

Vader huurt van een woningvereniging. Woning wordt te koop aangeboden aan de huurder. Taxatieprijs is berekend, daarop krijgt hij 10% korting.

Mijn vader wil de woning niet kopen, echter ik, dochter, wel.

Volgens de makelaar kan ik het kopen, maar de woning moet eerst door mijn vader gekocht worden en op dezelfde dag bij de notaris een abc contract tekenen??? dit begreep ik niet. Maar volgens de makelaar kan het wel.

Waarschijnlijk is het niet zo makkelijk als het lijkt denk ik....

Dus mijn vraag aan u is waar dien ik rekening mee te houden. Kom ik in een schenkingssfeer??

Hoe kijkt de belasting daar naar?? Wat zijn de kosten bij de notaris voor dit geval?

Alstublieft graag uw reactie. Ik ben een leek en wil me zo goed als mogelijk laten informeren.

Bij voorbaat dank.
HBT
Berichten: 7
Lid geworden op: di 17 feb, 2009 4:26 pm

Re: Kopen van vader

Bericht door HBT »

Tukker schreef:In theorie kan het wel, maar aangezien het een huis van de woningbouw betreft zou ik even naar de verkoopvoorwaarden kijken.
Als je vader een terugverkoopclausule heeft kan het niet.

Wat de kosten betreft: slechts 1 x overdrachtsbelasting, wel hogere transportkosten (even navragen bij de notaris)

Hallo Tukker,

Hartelijk dank voor uw reactie.
kan ik de verkoopvoorwaarden in het koopcontract vinden? Ik heb namelijk een modelkoopcontract van de makelaar. Zou dat daarin moeten staan?

Wat is een terugverkoopclausule?
Plaats reactie