Notaris kosten - samenlevingscontract / testament

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

renkie
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 15 feb, 2009 2:32 pm

Notaris kosten - samenlevingscontract / testament

Bericht door renkie »

Na veel gezoek dit forum gevonden.... De vraag die ik heb past hier misschien niet helemaal maar mensen die hier posten zullen het ongetwijfeld tegen zijn gekomen bij de koop van hun huis.

Mijn vriendin en ik wonen inmiddels al een aantal maanden samen. Nu willen we graag het 1 en ander regelen in de vorm van een samenlevingscontract en 2 testamenten.
Alles goed uitgezocht, we weten wat we willen en hoe we het willen.
Via internet heb en van kennisen die aan de andere kant van het land wonen krijg ik de indruk dat zulke zaken voor een notaris vaak op basis van een standaard / sjabloon gaan.
Bedragen die ik tegen kom liggen tussen de 300 en 500 euro

Nu heb ik in mijn omgeving navraag gedaan bij 3 Notarissen, allen komen tussen de 650 en 800 euro uit ! Bij 2 een informatief gesprek gehad waarbij 1 ook gewoon toe gaf alleen de namen aan te passen en de lijsten / info die wij zelf moeten opstellen in te voegen.

Ik heb tot nu toe gekeken in de omgeving Winschoten , N/O Groningen. En heb nu eigenlijk 2 vragen

- Wat is een gangbare prijs voor 1 samenlevingscontract en 2 testamenten samen ?
- Mochten de prijzen die ik tot nu toe gezien heb inderdaad te hoog zijn... Weet iemand hier een goed alternatief in de provincie Groningen of Drenthe ?

Begrijp me niet verkeerd hoor, gaat me niet puur om het geld en ik wil graag iemand die ook goed advies geeft en ik ook zeker weet dat het goed voor elkaar is. Maar ook dat heb ik tot nu bij beide nog niet echt gezien.... Vandaar dat ik erg twijfel, zeker gezien het prijsverschil wat ik vermoed.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Notaris kosten - samenlevingscontract / testament

Bericht door M_1 »

In de stad zijn de prijzen kunstmatig hoger dan buiten de stad. Officieel is er natuurlijk concurrentie, maar in de praktijk wordt een notaris die ver onder de bestaande tarieven werkt met de nek aangekeken. Kijk dus buiten de stad.

Verder zijn er vergelijkingssites en sites waar je een offerte kunt aanvragen. Vergelijk ook geen appels met peren. Een notaris kan een laag bedrag ex btw en overige onderzoekskosten aangeven, terwijl een andere alle kosten meeneemt. 300-500 voor samenlevingscontract plus twee testamenten lijkt mij erg laag.
Hans Koster

Re: Notaris kosten - samenlevingscontract / testament

Bericht door Hans Koster »

Kijk op http://www.notaristarieven.nl of op degoedkoopstenaotaris.nl voor een vergelijking van de notaris tarieven
Spaarvarken

Re: Notaris kosten - samenlevingscontract / testament

Bericht door Spaarvarken »

Let er ook op dat je vergelijkbare tarieven opvraagt. Veelal geldt er een korting voor het pakket "1 samenlevingscontract en 2 gelijkluidende testamenten".
Ik heb ze net afgelopen vrijdag getekend bij een notaris in Zuid-Holland voor iets minder dan 400 euro. En ik ben dik tevreden over de service.
Spaarvarken

Re: Notaris kosten - samenlevingscontract / testament

Bericht door Spaarvarken »

Ik had de offerte nog in mijn mail staan:

honorarium testamenten 182,00
ctr registratie 16,34
honorarium samenlevingscontract 117,00
ctr registratie 16,34
btw 63,02
------------------- +
totaal 394,70

Voor dat bedrag zijn we vooraf een keer wezen praten met de notaris over de mogelijkheden. We hebben alle akten vooraf gekregen via post en op verzoek ook nog via de mail. Bij vragen telkens dezelfde dag nog reactie. Kortom, scherpe prijs en goede service gaat soms toch samen.
wilma116
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 11 mar, 2009 4:50 pm

Re: Notaris kosten - samenlevingscontract / testament

Bericht door wilma116 »

Beste Spaarvarken,

ik heb je reactie op 't forum gelezen betreffende een samenlevingscontract en 2 testamenten.
Zou ik misschien van je mogen weten bij welke notaris je geweest bent en waar hij/zij zit?
Wij komen hier in Tilburg nl. belachelijke prijzen tegen.

Alvast bedankt en ik hoop gauw van je te horen,

groeten Wilma.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Notaris kosten - samenlevingscontract / testament

Bericht door jari »

Beste Wilma,

Tarieven van ca 350 euro heb ik vorige week ook nog voorbij zien fietsen. Geen idee hoe jij aan je tarieven komt? Offerte via internet of rechtstreeks bij notaris opgevraagd?
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Notaris kosten - samenlevingscontract / testament

Bericht door M_1 »

Een halfjaar geleden hadden ze bij de consumentenbond ook naar notaristarieven gekeken, o.a. naar de prijs voor twee gelijkluidende testamenten. De goedkoopste zat toen in Ommen, met zo'n 200 euro voor de testamenten. Maar in bv. Noord Brabant waren de tarieven niet lager dan 317 euro.
controller
Berichten: 1
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 10:15 pm

Re: Notaris kosten - samenlevingscontract / testament

Bericht door controller »

Beste Wilma en Spaarvarken,

Ik kom uit Breda en zou ook graag willen weten om welke notaris het gaat. Afgerond Ôé¼ 400 is niet veel.
Gr.
controller

Graag namen van notarissen etc via de pb, niet openbaar op het forum.
Moderator Jari
Plaats reactie