scheiding uitkoop kredietcrisis

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

pieter en Anouk

scheiding uitkoop kredietcrisis

Bericht door pieter en Anouk »

Beste Allemaal,

Mijn vrouw en ik (getrouwd in gemeenschap van goederen) hebben besloten uit elkaar te gaan.

Wij hebben een hypotheek van 290.000,-
De waarde van ons huis is voor ons onduidelijk. De eerste makelaar (2 maanden geleden) schatte ons huis tussen de 480 en 510.000,-
De 2e makelaar (vorige week) gaf aan dat verkoop in ons geval wel eens lang kan duren en dat het ook zomaar kan zijn dat ons huis voor 400.000,- verkocht moet worden, zeker als we niet lang willen wachten. Aldus een overwaarde bij de 1 van zeg maar 200.000,- en bij de ander 110.000,-
De laatste WOZ waarde (vorig jaar) is 407.000,-

Wij willen graag dat ik in het huis blijf wonen zodat de kinderen in hun eigen omgeving blijven. Ik zou maximaal op tafel kunnen krijgen 50.000,- om mijn vrouw uit te kopen en daar zou ze mee akkoord gaan, met het besef bij haar dat ze waarschijnlijk recht heeft op meer. Zelf zou ze dan een huis kopen en dit als eigen geld in haar nieuwe woning stoppen.

Nu hebben wij de volgende vragen:

- mogen wij zelf bepalen wat wij overeenkomen als uitkoopbedrag ?
- accepteert de belasting dit bedrag of moeten wij dat onderbouwen (en waarop te baseren in deze markt) ?
- kunnen wij in het convenant opnemen dat mijn vrouw bij verkoop in de toekomst recht heeft op 50 o/o van de overwaarde tzt minus de genoemde 50.000,- ?

De notaris die wij raadpleegen gaf aan taxatie-eis ivm belasting en stuurde aan op 50-50 o/o verdeling hetgeen gedwongen verkoop zou betekenen, wat wij beiden niet willen.

Heeft iemand ervaring ????

Met vriendelijke groet,
Pieter (en Anouk'
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: scheiding uitkoop kredietcrisis

Bericht door jari »

Een behoorlijk taxatieverschil in twee maanden tijd, maar je zou de twee 'hoge' taxaties natuurlijk kunnen laten hertaxeren door de makelaars, waardoor naar alle waarschijnlijkheid de waarde en dus het benodigde uitkoopbedrag lager wordt. Je kunt dan het gemiddelde van de drie taxaties nemen (of wat dan het meest in je voordeel werkt).

Als je partner 50% van haar eigendom aan jou gaat overdragen moet je inderdaad de 'economische'/taxatiewaarde pakken. Gaat je partner tegen een lagere waarde overdragen (zonder financiele compensatie op andere wijze dus), dan ziet de fiscus dat als schenking. De methode om bij verkoop pas (een deel van) de overwaarde te verrekenen met de ex gebeurt vaker. Zorg dan svp wel dat je het goed door de notaris laat vastleggen. Onlangs was hier op het forum ook iemand waar in het convenant stond dat bij verkoop de verrekening zou plaatsvinden. Mocht je nou om wat voor reden dan ook toch eerder die overwaarde willen verrekenen in plaats van bij verkoop van de woning, dan moet je dus zorgen dat je die opening ook hebt in het convenant.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
pieter1
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 13 feb, 2009 10:47 pm

Re: scheiding uitkoop kredietcrisis

Bericht door pieter1 »

Bedankt voor je bericht, Jari.

Wij denken dat de eerste makelaar ons een worst probeerde voor te houden.

Overigens zouden wij met verdeling spullen (o.a. auto naar haar) een heel eind richting "het midden" uitkomen. Het is totaal niet onze intentie om iemand te bevoor- of te benadelen. Echter, als ik alles bij elkaar schraap en een deel lening, kom ik niet verder dan 50.000,- in geld om uit te kopen.

Je zegt dat er getaxeerd moet worden op basis van de huidige economische waarde. Is het fiscaal dan niet toegestaan om de WOZ waarde aan te houden ? Tenslotte is die door de overheid zelf vastgesteld en zetten ze zelf op o.a. de gemeentelijke belastig "waarde in het economisch verkeer"

Een taxatie is 1) ons op kosten jagen 2) wellicht vanwege te hoge waardevaststelling gedwongen zijn om te verkopen.

En dat terwijl wij er onderling wel uit zijn.

Bedankt voor je verwijzing naar het andere onderwerp over uitgestelde verdeling. Inderdaad zaak om daar rekening mee te houden mocht het zover komen.

Met vriendelijke groet,
Pieter en Anouk
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: scheiding uitkoop kredietcrisis

Bericht door jari »

Pieter,

Taxatiewaarde is inderdaad bepalend.
Helaas voor jullie dat de kosten gemaakt moeten worden, maar het hoort gewoon bij de bepaling van de verdeling van de gemeenschap.
Trouwens, dat er vaak drie taxaties worden gemaakt heeft meer te maken met de geschillen tussen scheidende mensen, waarbij de ene juist een zo hoog en ander zo laag mogelijke taxatie wil. Als jouw ex akkoord gaat met een lagere (over)waarde, dan kun je het gewoon bij ├®├®n taxatie houden.

In jullie geval zou ik dan ook niet roomser zijn dan de paus en gewoon de laagste taxatie als uitgangspunt nemen voor de bepaling (had ik gisteren al even moeten zeggen, 't was te laat denk ik :oops: ). Dan kom je toch op de gewenste waarde uit? Als het ondertekend is door de makelaar lijkt me niets aan de hand. Maak het jezelf niet te moeilijk.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
pieter1
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 13 feb, 2009 10:47 pm

Re: scheiding uitkoop kredietcrisis

Bericht door pieter1 »

Wederom dank voor je snelle reactie !!
(dit is een mooi forum trouwens..)

Met vr groet,
Pieter
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: scheiding uitkoop kredietcrisis

Bericht door jari »

graag gedaan, tnx en succes!
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Plaats reactie