Restant overwaarde woning betalen

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Petra1971
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 06 feb, 2009 12:31 pm

Restant overwaarde woning betalen

Bericht door Petra1971 »

Hallo,

Mijn partner en ik zitten op dit moment in een hele lastige situatie.
Mijn partner en zijn ex hadden samen een koopwoning en waren in gemeenschap van goederen getrouwd.
5 jaar geleden zijn hun gescheiden en mijn partner is in zijn woning blijven zitten.
Daardoor heeft hij haar uit moeten kopen...ok daar is niets mis mee want daar had zij gewoon recht op.
De woning is toen volledig op zijn naam gezet dus zij had verder niets meer in te brengen en ook geen verplichtingen meer.
Maar !!!
Er zit nu een addertje onder het gras.
Toen mijn partner haar uitkocht kon hij haar niet helemaal uit kopen.
Hij heeft de hypotheek moeten verhogen maar tot een bepaald bedrag anders kon hij daar niet blijven wonen.
Daar stemde zij mee in omdat ze graag wilden dat hij dicht in de buurt van de kinderen bleef wonen.
Hij heeft haar uitgekocht tot 170.000 euro maar het huis was 195.000 euro waard.
Dus er zat toen nog een overwaarde in van haar (de overwaarde is dus 25.000 euro) daar krijgt zij weer de helft van.
In hun convenant staat dat hij die overwaarde aan haar moet betalen (inmiddels is dat natuurlijk iets meer geworden) als hij het huis verkoopt.
Ook groeit zij mee in de waarde van het huis.
Inmiddels ben ik 4 jaar geleden bij mijn partner ingetrokken en omdat ik ook een baan heb waardoor wij nu makkelijker de hypotheek kunnen gaan verhogen (die moeten wij voor juli dit jaar veranderen) dachten wij van ok nou kunnen wij het restant van de overwaarde aan haar betalen.
FOUT!!!
Mevrouw wil niet mee werken.
Inmiddels hebben wij contact gehad met de notaris en haar een bod uitgebracht.
Oke het was niet helemaal eerlijk want het was een taxatie van 2004 maar we hebben wel gelijk tegen de notaris gezegt als zij een andere taxatie wilt geen probleem.
Maar mevrouw wil geen centen en ook zeker geen nieuwe taxatie.
Nou daar staan we dan.
Dit jaar willen wij samen gaan trouwen maar eigenlijk durf ik nu niet meer.
Want stel he.
Wij trouwen in gemeenschap van goederen, we hebben samen een levensverzekering (dus ik kan gewoon de hypotheek aflossen) we laten een testament maken op de langstlevende en als mijn partner zou komen te overlijden wat gaat er dan gebeuren????
Ben ik dan alles incl mijn huis kwijt omdat zij nog die overwaarde erin heeft zitten en sta ik dan op straat ondanks dat testament op de langstlevende en trouwen in gemeenschap van goederen en dat ik als mede eigenaar sta genoteerd?
Zij is overigens geen mede eigenaar meer dus dat is niet het probleem.
Kan zij mij dwingen om het huis te verkopen of eventueel beslag te leggen op het huis.
Of zal zij gewoon geduld moeten hebben tot dat ik de woning ga verkopen of als ik zou komen te overlijden.
Ik weet het ...het is een heel ingewikkeld verhaal en ikzelf heb er een hele tijd over gedaan om het goed te kunnen begrijpen.
Maar nu ik het eindelijk begrijp word ik ineens wel heel bang om te trouwen.
Wij willen elkaar gewoon heel goed achterlaten maarja zolang zij financieel nog in het huis zit breekt er voor mij een hele onzekere toekomst aan.
Trouwens nog even iets....het huis verkopen is geen optie in deze tijd en dat willen wij ook gewoon niet anders had hij dat net zo goed 5 jaar geleden wel kunnen doen.
Wij willen hier gewoon blijven wonen maar haar wel eruit hebben of er moet iets zijn waardoor ik ingedekt ben als mijn partner komt te overlijden.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan en wil helpen.

Groetjes Petra
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Restant overwaarde woning betalen

Bericht door Cnorretje »

Wanneer de financiering minder is dan 100% van de executiewaarde dan zijn er geldverstrekkers die de overlijdensrisicoverzekering niet verplicht stellen. Bij Florius is een overlijdensrisicoverzekering zo i zo niet verplicht. Haal dus de orv uit de hypotheek en sluit deze los af. Na een overlijden blijft het huis bezwaard met hypotheek en krijgt de nabestaande het geld uit de verzekering op zijn/haar rekening bijgeschreven.

Misschien hebben de collegae andere (betere) creatieve oplossingen of ondervanging van het juridische verhaal.
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Restant overwaarde woning betalen

Bericht door Houston »

ik zie het probleem niet zo. De verzekering keert uit aan jou. Het huis gaat naar jou. ZIj heeft recht op een stuk overwaarde bij verkoop (misschien is er niet eens iets vastgelegd bij overlijden van je vriend, maar alleen bij verkoop??). Zijn ex is geen eigenaar en ze zijn niet meer getrouwd.
Waarom zou jij een probleem hebben als je vriend/man overlijdt? Mij lijkt zelfs dat je beter getrouwd kunt zijn dan samenwonend in die situatie.
Wat natuurlijk wel een punt is, is dat als je gaat trouwen igvg, jij ook 50% van de schulden hebt (in dit geval een schuld aan de ex).


Veel zal ook afhangen van hoe de afspraak toen op papier is gezet (de 25000 als vast bedrag hoop ik)
Petra1971
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 06 feb, 2009 12:31 pm

Re: Restant overwaarde woning betalen

Bericht door Petra1971 »

Wat ik uit het convenant heb begrepen klopt het wat jij zegt.
Er is niets geregeld bij overlijden van mijn vriend en ook niet als hij een eventuele nieuwe partner zou krijgen.
Alleen als hij het huis gaat verkopen.
Maar aangezien ik ook geld in het huis inleg wilt hij gewoon dat ik goed achter blijf en dat het huis aan mij na gelaten word en dat kan alleen als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.
Ik neem aan dat je bedoelt met 50% schuld als wij zouden gaan scheiden?
Daar heb ik wel degelijk over na gedacht maar daar ga ik natuurlijk niet van uit en ik hoop dat we nog heel wat jaar bij elkaar kunnen blijven tot dat we dood zijn.
De overwaarde die nu zeg maar 25.000 euro is dat is niet vast gelegt want zij groeit mee in de waarde.
Dus hoe langer zij hier finacieel in blijft zitten hoe hoger het bedrag word dat zij zou kunnen ontvangen.

Ik wil dat ene stukje uit het convenant aan jullie laten lezen.

Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat, als de man de echtelijke woning in de toekomst verkoopt tegen een hogere prijs dan 170.000 euro, hij de helft van die verkoopprijs minus 170.000 euro te zijner tijd op de datum van de notariële overdracht aan de vrouw zal betalen.
Een lagere verkoopprijs leid niet tot enige verrekening.

Ik neem aan dat als hij overlijd dat ik dat stukje uit het convenant dan over neem en dat die regel dan voor mij gaat gelden.
Dus het komt erop neer als ik het goed heb begrepen, dat zij pas haar centen gaat zien als ik dan het huis zou gaan verkopen of als ik zou komen te overlijden.
Ik begrijp hier uit ook denk ik dat zij geen centen bij mij kan komen halen mocht ik er alleen voorkomen te staan.
Maar 1 ding begrijp ik toch nog niet helemaal.
Wij gaan trouwen in gemeenschap van goederen, dan krijg ik na het overlijden van mijn vriend toch automatisch zijn schulden?
Of staat dat niet goed in het convenant beschreven en werkt dit dan in mijn voordeel?

Groetjes Petra
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Restant overwaarde woning betalen

Bericht door Houston »

Petra1971 schreef: Ik neem aan dat je bedoelt met 50% schuld als wij zouden gaan scheiden?
klopt
Petra1971 schreef:Dus hoe langer zij hier finacieel in blijft zitten hoe hoger het bedrag word dat zij zou kunnen ontvangen.

of hoe lager... als het weer tot 170000 zakt (minimum, zie hieronder)
Petra1971 schreef: Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat, als de man de echtelijke woning in de toekomst verkoopt tegen een hogere prijs dan 170.000 euro, hij de helft van die verkoopprijs minus 170.000 euro te zijner tijd op de datum van de notariële overdracht aan de vrouw zal betalen.
Een lagere verkoopprijs leid niet tot enige verrekening.
prima dus
Petra1971 schreef: Ik neem aan dat als hij overlijd dat ik dat stukje uit het convenant dan over neem en dat die regel dan voor mij gaat gelden.
Dus het komt erop neer als ik het goed heb begrepen, dat zij pas haar centen gaat zien als ik dan het huis zou gaan verkopen of als ik zou komen te overlijden.
dat staat er anders niet. Hiervoor zou ik een jurist raadplegen.
Petra1971 schreef: Wij gaan trouwen in gemeenschap van goederen, dan krijg ik na het overlijden van mijn vriend toch automatisch zijn schulden?
Of staat dat niet goed in het convenant beschreven en werkt dit dan in mijn voordeel?
Na overlijden ben jij (mede) erfgenaam. Daarover staat niets in het convenant, want dat convenant staat los van jou, is een contract tussen je man en zijn ex
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Restant overwaarde woning betalen

Bericht door jari »

Petra,

Het zijn hele stukken tekst, het is vrijdagavond en het is laat, maar wat ik zo voorbij heb zien komen toch even het volgende:

- waar je nu even niets aan hebt, maar wat me wel opvalt, is dat de notaris in het conventant alleen heeft opgesteld dat de overwaarde bij verkoop van de woning wordt verrekend, terwijl hij m.i. beter had kunnen toevoegen dat de man ook de overwaarde zou mogen verrekenen op andere gewenste momenten (bijvoorbeeld samenwonen, wijziging financiele situatie etc waardoor hij in staat was om de verrekenening te voldoen). Uiteindelijk is de enige reden waarom deze regeling tot stand is gekomen, omdat je partner het destijds bij echtscheiding niet volledig rond kon maken.
Die ex partner gaat gewoon uit van een blijvende waardestijging van de woning en iedere euro stijging is 50 cent voor haar. En als er in het convenant specifiek staat dat verrekening bij verkoop plaatsvindt, dan wordt het een moeilijke vervelende situatie als de tegenpartij moeilijk doet. Je zou bij een jurist kunnen informeren naar je kansen om toch nu al te kunnen verrekenen

Maar goed, dit terzijde.

Als je in gemeenschap van goederen gaat trouwen krijg je vanaf huwelijksdatum inderdaad de helft van zijn schulden er 'gratis' bij..
Wat het overlijden van je partner betreft, ik denk dat je dit makkelijk kunt tackelen door een extra overlijdensrisicodekking te regelen. Nu is de overwaarde obv die 25.000 dus 12.500 voor de ex en bij iedere extra euro ook daarvan de helft. Trek je dit door dan zou je met een extra overlijdensrisicoddekking van bijvoorbeeld 30.000 euro een heel eind moeten komen. Komt je partner dan te overlijden en de boze ex komt haar deel opeisen, dan kun je die voldoen vanuit de extra overlijdensrisicodekking. Wat deze extra dekking kost hangt af van de leeftijd van je man.

nog relevant:
Als je ervoor kiest om te trouwen onder huwelijks voorwaarden, dan kun je afspreken dat je vanaf het moment van trouwen zelf gewoon voor de helft meedeelt in de overwaarde en dat je ex aansprakelijk is voor de (financiele) verrekening met zijn ex. Op deze manier houd je de schuld (+evt toekomstige overwaarde verrekening_ van je man aan ex ook bij je man, in plaats van dat je door het huwelijk (bij gvg) eigenlijk ook voor de helft aansprakelijk wordt. Huwelijkse voorwaarden spreek je hier dus niet af bij gebrek aan vertrouwen, maar om de financiele zaken gewoon helder en transparant te hebben.

Hoop dat het wat duidelijker is geworden, als ik toch tekst/iets gemist heb, dan hoor ik het wel (van de anderen hier :D ).
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: Restant overwaarde woning betalen

Bericht door MaaikeB »

Petra1971 schreef: Maar aangezien ik ook geld in het huis inleg wilt hij gewoon dat ik goed achter blijf en dat het huis aan mij na gelaten word en dat kan alleen als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.
Dit stukje klopt niet. Je hebt ook zoiets als een beperkte gemeenschap van goederen. Je kunt huwelijkse voorwaarden zo opstellen dat er bij overlijden gedaan wordt alsof er gemeenschap van goederen was terwijl bij een scheiding er andere voorwaarden gelden. Advies: bezoek een notaris om het goed te regelen.

Is er trouwens voor nu wat geregeld nu je bij hem ingetrokken bent? Dat lijkt me ook heel verstandig. Je kunt er ook voor kiezen een samenlevingsovereenkomst op te stellen en deze zodanig te maken dat hij bij een huwelijk nog geschikt is. Er kan namelijk aangegeven worden dat de samenlevingsovereenkomst bij trouwen automatisch overgaat in huwelijkse voorwaarden. Dat spaart je weer een keer notariskosten uit en dan heb je het nu alvast goed geregeld.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Restant overwaarde woning betalen

Bericht door jari »

MaaikeB schreef:
Petra1971 schreef: Maar aangezien ik ook geld in het huis inleg wilt hij gewoon dat ik goed achter blijf en dat het huis aan mij na gelaten word en dat kan alleen als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.
1
Je hebt ook zoiets als een beperkte gemeenschap van goederen. Je kunt huwelijkse voorwaarden zo opstellen dat er bij overlijden gedaan wordt alsof er gemeenschap van goederen was terwijl bij een scheiding er andere voorwaarden gelden. Advies: bezoek een notaris om het goed te regelen.

2
Is er trouwens voor nu wat geregeld nu je bij hem ingetrokken bent? Dat lijkt me ook heel verstandig. Je kunt er ook voor kiezen een samenlevingsovereenkomst op te stellen en deze zodanig te maken dat hij bij een huwelijk nog geschikt is.
Je doelt op het 'finaal verrekenbeding'. Kan een oplossing zijn, maar in geval van overlijden blijf je hier dan het probleem houden dat dan de helft van de schuld naar partner gaat. Beperkte gemeenschap van goederen is feitelijk huwelijkse voorwaarden (zie ook mijn eerdere post over huwelijkse voorwaarden
-in het algemeen-).

Met de tips die we hebben gegeven is het in ieder geval voor Petra hopelijk het signaal om inderdaad contact op te nemen met een (andere :D ) notaris.
We hoeven maar een pluk info te missen op het forum en alles is weer anders, maar we kunnen wel aanwijzingen geven hier.

2
goede tip, alvast regelen bij samenleving. Je weet nooit of je het huwelijk haalt. Deo Volente.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Petra1971
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 06 feb, 2009 12:31 pm

Re: Restant overwaarde woning betalen

Bericht door Petra1971 »

Bedankt voor al jullie reactie's.
Met al deze adviezen kan ik een heel stuk verder komen.
Dit geeft me wel weer een beetje rust en we gaan dit zeker heel goed regelen.
Aanstaande woensdag hebben we een afspraak bij een advocaat en dan weet ik het echt allemaal zeker.
Daarna gaan we lekker trouwen met een toekomst die we goed hebben voorbereid.
Dank jullie wel.

Groetjes Petra
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Restant overwaarde woning betalen

Bericht door jari »

Succes en veel geluk Petra.......................en vergeet niet die notaris te bezoeken voor info (advocaat is nog geen notaris)... :D
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Plaats reactie