overwaarde na scheiding

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

anjaanja12345

overwaarde na scheiding

Bericht door anjaanja12345 »

vraag over de overwaarde na scheiding

wat kan ik doen met de overwaarde???
ik kan een huis huren maar wat doe ik met mijn overwaarde?? deze wordt op mijn bankrekening gestort maar wat is wijs??

m.vr.gr
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: overwaarde na scheiding

Bericht door jari »

Wat vind je ervan om het eerst even op een spaarrekening te zetten? :D
Om wat voor bedrag gaat het? Verwacht je binnen 5 jaar een huis te gaan kopen?
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
anjaanja123

Re: overwaarde na scheiding

Bericht door anjaanja123 »

ik vraag me af hoe dat werkt..het gaat om een aardig bedrag met vier nullen

ook meteen vraagje over pensioen..stel je bent 20 jaar getrouwd...wat is dan zo ongeveer het pensioen dat opgebouwd is en waar je recht op zou kunnen hebben..Ik zie daar n.l. vanaf... maar wordt wel gewaarschuwd door omstanders...echtgenoot verdiend 2000 netto...en dat dan 20 jaar.......

nogmaals ik heb geen idee wat dat zou betekenen..we gaan scheiden via een online advocaat....

thnx voor antwoorden
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: overwaarde na scheiding

Bericht door jari »

Beste Anja (gokje :) ),

periode en dit is niet iets om zomaar van af te zien, daarmee doe je jezelf gigantisch tekort als dit niet op een of andere manier gecompenseerd wordt. Hoe hoog dat pensioen is valt niets zinnigs over te zeggen zonder de gegevens/cijfers. Als je gecompenseerd wordt kan dit weer fiscale (schenkings)gevolgen hebben (getrouwd onder huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen)?
.
En een online-advocaat? Misschien goed voor een juridische afwikkeling, maar in de praktijk wordt de plank flink misgeslagen als het gaat om de financiele afhandeling. Ik zou je dus dringend adviseren om een (onafhankelijke) financieel adviseur hier naar te laten kijken. Als ik zo vrij mag zijn om te zeggen, als je toch een behoorlijk bedrag krijgt vanuit die overwaarde, besteed dan wat aan een goed financieel advies om je eigen financiën goed op de rit te krijgen als je straks alleen verder moet.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: overwaarde na scheiding

Bericht door Houston »

Ik sluit me ook in het rijtje :D aan.

Laat kijken naar:
alimentatie
overwaarde
pensioen
evt kinderen-omgangsregeling
fiscaliteiten
wat gebeurt er met de lopende hypotheek
verdeling van de spullen
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: overwaarde na scheiding

Bericht door M_1 »

Ik zou dat pensioen zeker niet laten zitten.

Met 2000 netto per maand zal het bruto inkomen ergens in de buurt van de 40.000 per jaar liggen. Als er per gewerkt jaar een opbouw is van 2%, en een franchise wordt gehanteerd van bijvoorbeeld 15.000 euro, dan is er in 20 jaar opgebouwd 20 × 2% × (40.000-15.000) = 10.000 per jaar. Als je man bijvoorbeeld 45 jaar is, dan zal de (afkoop)waarde van het ouderdomspensioen in de orde van grootte van 50.000 zijn. Volgens de wet heb je recht op de helft hiervan, tenzij je er expliciet afstand van doet. Dat zou je dus een bedrag in de orde van grootte van 25.000 euro kunnen schelen!

Voor het nabestaandenpensioen geldt vaak dat dit 70% van het ouderdomspensioen is. Dit kan dan dus ook een aanspraak van een levenslange uitkering van bv. 10.000 bij overlijden zijn. De waarde daarvan zal zo'n 30.000 euro kunnen zijn. Deze aanspraken worden bij scheiding aan jou (de niet-werkende partner) toegekend.

De waarde van de pensioenaanspraken die je via je partner hebt opgebouwd kunnen dus in de orde van grootte van een halve ton liggen. Dat lijkt me niet iets om zomaar vanaf te zien!
anjaanja123

Re: overwaarde na scheiding

Bericht door anjaanja123 »

hmm...ik werk zelf ..bouw ook pensioen op.We zien dus af van beider pensioen. Ook zit er bij mij een erfenis in het verschiet vandaar dat we pensioen laten schieten .hij ziet af van erfenins.. Wanneer ik het pensioen op zou eisen dan kan man niet meer in dit huis blijven wonen.Dan lopen die kosten zo op dat het verkocht moet worden en de kids hun vertrouwde stek kwijt zijn.Dus voor kids die overigens al puber zijn 14 en 18 gaan we niet alles uitpuzzelen over wie wat enz.Ik vroeg het me alleen af omdat het allemaal zo snel gaat en ik me dan afvraag waarom het zo snel moet..afhandelen denkt manlief.
kids kunnen gaan waar ze willen.geen bezoekregeling maar gewoon afspraken maken...
We gaan gewoon met elkaar om..en zijn van zin om dat ook altijd te blijven doen
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: overwaarde na scheiding

Bericht door M_1 »

Wanneer je het pensioen wel verdeelt, dan hoef je het pensioen niet nu in geld op te eisen! Dat zal vaak fiscaal zelfs erg ongunstig zijn. Je (ex-)man hoeft er nu dus helemaal geen extra kosten van te hebben. Je kunt eenvoudig bij het pensioenfonds aangeven dat je vanaf moment x gescheiden bent, en vanaf dat moment de pensioenen gescheiden wilt hebben. Jou deel van het pensioen wordt dan apart gehouden. Maar als de waarde van jullie beider pensioenen elkaar niet veel ontlopen, dan kun je natuurlijk ook zeggen dat je van de pensioenaanspraken van elkaar afziet. Maar wees je er wel van bewust dat dit soms een behoorlijke waarde vertegenwoordigt, en dat het dus niet zo evident is dat het afstand doen van elkaars rechten weinig uitmaakt.

Trouwens, het lijkt er op dat je nu allerlei concessies doet om de kids hun vertrouwde stek te laten houden, dus in feite om je (ex-)man allerlei voordeeltjes te geven opdat de kinderen er niet onder leiden. Maar wat als over 5 jaar de kinderen het huis uit zijn? Dan hebben jullie twee met een beetje geluk nog een paar decennia te leven. Maar je kinderen hebben dan eigenlijk de 'voordeeltjes' voor je ex-man niet meer nodig. In mijn optiek is de kans dan groot dat je over 5 (of 10) jaar jezelf voor je kop slaat over hoe je je door je ex hebt laten beetnemen. Maar da's mijn mening. (Het verbaast mij dan ook niet dat je ex de boel lekker snel wil regelen, nu je zo toeschietelijk bent...)
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: overwaarde na scheiding

Bericht door jari »

Anja,

Gelukkig dat je zelf ook pensioen opbouwt. Eigenlijk moet je het pensioen bij elkaar dus verevenen en als hij meer pensioen opbouwt dan jij moet je dat deel verevenen/verrekenen of je compenseert het op een andere manier. Je man merkt die pensioenverevening natuurlijk wel als hij jouw deel moet overdragen, want hij krijgt vanaf pensioendatum gewoon een lager pensioeninkomen en zal daardoor wellicht in de financiele problemen kunnen komen.

We weten jullie leeftijd niet dus ook niet wanneer dit mogelijke pensioenprobleem concreet gaat spelen en hoe oud de kinderen tegen die tijd zijn. Als je kinderen tegen die tijd bijvoorbeeld twintigers zijn, dan hoef je normaal gesproken toch financieel geen rekening meer met ze te houden? Gevolg van de scheiding kan zijn dat je man niet meer in het huis kan wonen, maar misschien kom je zelf wel in de problemen zonder 'zijn' pensioen. Zolang je niet weet hoe je er financieel voor staat zou ik dus ook geen toezeggingen doen.

Dat je man afziet van 'jouw' erfenis is leuk en aardig, maar als jouw vader/moeder een testament heeft waarin een uitsluitingsclausule staat, dan heeft je man bij scheiding dus zowieso geen rechten daarop. Maakt niet uit of je getrouwd was in gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden. Voor jezelf al misschien een tip om even na te kijken. Evengoed slaat het nergens op om de erfenis te betrekken bij de scheiding omdat er geen erfenis is tijdens dit huwelijk...Bovendien ligt de erfenis in het verschiet en misschien duurt het nog wel ..jaar voordat je deze erfenis echt hebt.

Maar nogmaals, wat wijsheid is om te regelen valt niet zo te zeggen vanaf een forum, te weinig info, maar je doet er verstandig aan om te kijken hoe je er financieel voor staat, zowel direct na de scheiding als wanneer je zelf met pensioen gaat. Het is dus echt raadzaam om wat euro's te investeren in een goed advies om financieel goed uit een scheiding te komen.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Plaats reactie