Plaats notaris + moeten de verkopers ook naar de notaris?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Pippi
Berichten: 2
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 5:54 pm

Plaats notaris + moeten de verkopers ook naar de notaris?

Bericht door Pippi »

Hoi hoi,

Mijn eerste bericht hier. Ik woon nu nog in het Noord-Westen van het land, maar ga binnenkort verhuizen het Zuiden (eerste koophuis)! Omdat rond te bewerkstelligen wil ik bij een aantal notarissen offertes opvragen voor de Leveringsakte en de Hypotheekakte. De makelaar van de verkopers zit uiteraard ook in het Zuiden en raadde ons een notaris aan bij hun in de buurt, maar ik wil toch eerst wat andere offerte zien. Daarnaast mag ik naturlijk zelf een notaris kiezen en dacht er wel aan er eentje in het Zuiden te zoeken.
Nu begin ik te twijfelen over een aantal zaken;ik neem aan dat de verkopers dan naar diezelfde notaris toe moeten om het een en ander te ondertekenen, toch? En zo ja, tekenen wij dan tegelijkertijd met de verkopers? Of moeten mijn vriend en ik alleen naar die notaris en kunnen we er dus ook eentje in het Noorden van het land zoeken? En als de verkopers er ook heen moeten, is het dan 'vreemd' om een notaris bij ons in de buurt te zoeken.

Ik hoop dat iemand mij hiermee op weg kan helpen. Alvast bedankt!
Groet,
Pippi
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Plaats notaris + moeten de verkopers ook naar de notaris?

Bericht door Houston »

Kopers en verkopers hebben inderdaad dezelfde notaris en deze wordt door de koper betaald en dus ook gekozen. De verkoper moet dus ook naar die notaris (evenals veelal de makelaar). Wel is het mogelijk om via een volmacht te werken.

Omdat het vaak gebruikelijk is het gekochte nog te inspecteren vlak voor de overdracht vind ik het ook handiger de notaris dicht bij je nieuwe huis te kiezen.
succes!
Spaarvarken

Re: Plaats notaris + moeten de verkopers ook naar de notaris?

Bericht door Spaarvarken »

Voordat levering plaatsvindt zou ik zeker gebruik maken van de mogelijkheid om de woning nog even te inspecteren. Is het door de verkopers achter gelaten zoals afgesproken? en om meterstanden gezamelijk te noteren. Voor jouzelf maakt het vervolgens eigenlijk weinig verschil of je een notaris in het noorden of het zuiden kiest. Ik neem aan dat je er niet gelijk dezelfde dag in trekt. Jij zelf reist die dag dan sowieso al op en neer (of beter in jouw geval, neer en op). Je spaart alleen de verkopers een trip naar het noorden als je een notaris in het zuiden kiest. Maar zakelijk gezien is dat niet jouw probleem. Als jij bij een notaris in het noorden een betere prijs kan krijgen.... jij betaalt de k.k.
Spaarvarken

Re: Plaats notaris + moeten de verkopers ook naar de notaris?

Bericht door Spaarvarken »

Volgens mij is het niet de bedoeling om op dit forum reclame te gaan maken voor specifieke notarissen.
Maar als je op het internet zoekt naar notarissen in de regio rotterdam, krijg je vast wel een overzicht.
Het opmaken van een hypotheek- en/of leveringsakte is een redelijke standaardklus.
Spaarvarken

Re: Plaats notaris + moeten de verkopers ook naar de notaris?

Bericht door Spaarvarken »

Los van mijn antwoord: Dit een dubbelpost ├®n je bent of-topic een vraag aan het stellen in een post van iemand anders.
Pippi
Berichten: 2
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 5:54 pm

Re: Plaats notaris + moeten de verkopers ook naar de notaris?

Bericht door Pippi »

Hallo!

Bedankt voor de reacties!
Ik had niet nagedacht over de schouw, dus wat dat betreft is het handiger om het ergens in het Zuiden te doen.
Ik ben nu bezig om verschillende offertes op te vragen en deze te vergelijken, dus dat gaat helemaal goedkomen.

Groetjes Pippi
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Plaats notaris + moeten de verkopers ook naar de notaris?

Bericht door Houston »

Kijk niet all├®├®n naar de prijs, maar ook hoe je te woord gestaan wordt etc
Plaats reactie