schoonclausule en kopen huis

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

hypochonder

schoonclausule en kopen huis

Bericht door hypochonder »

Ik ben al een tijdje op zoek naar een forum waar men serieus en betrouwbaar antwoord kan geven op mijn vraag.
(Ben dus gloednieuw hier!)

Situatie:
Man - vrouw getrouwd in gemeenschap van goederen.
3 kinderen.
Ouders van Man ook in gemeenschap v.goederen getrouwd.
Vader recentelijk overleden met anti-schoonzoon-clausule in testament.

Nu mijn vraag:

Als de erfenis vrijkomt (Moeder overlijdt) en we een huis willen kopen van het vrijgekomen geld,
wat zijn dan de consequenties voor de vrouw indien de man zou komen te overlijden?
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: schoonclausule en kopen huis

Bericht door Steven »

Kun je toelichten wat de "anti-schoonzoon-clausule" precies inhoudt? Wat staat er precies in het testament?
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: schoonclausule en kopen huis

Bericht door jari »

even voor de duidelijkheid: de vader van je man is overleden en hij heeft een anti-schoonzoon clausule (oftewel een uitsluitingsclausule) opgenomen in het testament?

En dan alvast een belangrijke vraag mbt de uitsluitingsclausule wat je moet nakijken:
Is het een ÔÇÿklassiekeÔÇÖ uitsliutiingsclausule die zowel werkt bij echtscheiding als overlijden, of is het een ÔÇÿmoderneÔÇÖ uitsluitingsclausule, die zowieso werkt bij echtscheiding maar naar keuze werkt (of niet) bij overlijden.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
hypochonder

Re: schoonclausule en kopen huis

Bericht door hypochonder »

@jari
Ja, het gaat om mijn schoonvader.

De clausule is opgesteld in de klassieke vorm. Geen toevoegingen over overlijden.
Voor zover ik begrepen heb, valt het dus niet binnen de gemeenschap van goederen. Kan ik wel erven van mijn man?
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: schoonclausule en kopen huis

Bericht door jari »

Je kunt wel erven van je man en je hebt het verder goed begrepen. Met uitsluitingsclausule valt het betreffende bedrag niet in de gemeenschap van goederen.
Het kan via de nalatenschap uiteraard wel (deels) bij je terecht komen, afhankelijk van wat je man geregeld heeft (testament, wettelijke regeling).

Als je man zo'n clausule niet nodig vindt, dan zijn er trouwens wel simpele trucjes om de werking van de clausule te tackelen (wel afhankelijk van het bedrag natuurlijk :D )
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
hypochonder

Re: schoonclausule en kopen huis

Bericht door hypochonder »

jari schreef: Als je man zo'n clausule niet nodig vindt, dan zijn er trouwens wel simpele trucjes om de werking van de clausule te tackelen (wel afhankelijk van het bedrag natuurlijk :D )
Wat bedoel je?(Gaat toch wel om >50.000)
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: schoonclausule en kopen huis

Bericht door jari »

simpel gezegd: doe alle uitgaven van het bedrag dat onder de uitsluitingsclausule valt, zodat jullie van je 'gezamenlijke eigen geld' dus meer overhouden.
Plat gezegd zou het bedrag van de uitsluitingsclausule na verloop van tijd dan op zijn en jullie gezamenlijke eigen vermogen (omdat je niets meer van jullie inkomen hoeft op te maken) neemt dan toe met 50.000. En dat vermogen is gezamenlijk en valt dus in de nalatenschap als je man zou overlijden...

Andere manier nog is dat je man de helft van die 50.000 die hij aan jou wil laten toekomen gaat schenken. Dat kan jaarlijks binnen de vrijstelling, maar kan ook in een of een paar jaar waarbij dan wat schenkingsrecht verschuldigd is.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
hypochonder

Re: schoonclausule en kopen huis

Bericht door hypochonder »

Jari, bedankt voor je antwoord.
Dat schenken snap ik. Dat is een uitstekend ideetje :!:

Als je het geld dat onder die clausule ligt, op wilt maken, hoe moet je dat dan regelen? De fiscus ziet het verschil toch niet tussen het gemeenschappelijke vermogen en het afzonderlijk vermogen?
Of moet dit dan bijv. bij een notaris worden vastgelegd dat de uitgaven (bijv. aankoop van een huis) met dit specifieke geld worden betaald?
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: schoonclausule en kopen huis

Bericht door jari »

Nee, je hoeft het niet vast te leggen bij de notaris, maar houd wel een eigen administratie bij.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
hypochonder

Re: schoonclausule en kopen huis

Bericht door hypochonder »

Jari, bedankt. Zo is het me helemaal duidelijk. :D

Nog een laatste vraag, die ons plotseling te binnen schoot.
Klopt het dat de erfenis die onder de clausule valt geheel aan onze kinderen toekomt in het geval dat mijn man nog v├│├│r zijn moeder komt te overlijden (wat we niet hopen!) en niets aan mij? Zo ja, dan moeten we eens nadenken over een testament...
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: schoonclausule en kopen huis

Bericht door jari »

Nee, als je geen testament hebt, dan geldt de wettelijke regeling, waarbij jij en je kinderen ieder voor gelijke delen erven;
het nieuwe erfrecht beschermt de langstlevende behoorlijk (bij jouw vraag wordt jij beschermd dus), de langstlevende krijgt alle goederen uit de nalatenschap en de kinderen krijgen een geldvordering die pas opeisbaar is na jouw overlijden.

Maar een testament is eigenlijk al noodzakelijk als je kinderen hebt, al is het alleen maar om de voogdij te regelen, tweetrapsmakingen toe te passen etc etc. Laat je niet van de wijs brengen door deze juridische woorden, maar bezoek een notaris voor advies.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
hypochonder

Re: schoonclausule en kopen huis

Bericht door hypochonder »

Jari, bedankt voor al je antwoorden.
Het is me wel duidelijk dat we eens bij een notaris langs moeten.
Wat mij betreft is met dit draadje de kous af. :wink:
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: schoonclausule en kopen huis

Bericht door jari »

Mooi dat de boodschap is overgekomen, nu nog een kwestie van ook daadwerkelijk actie ondernemen :!: .
Case closed :D .
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Gesloten