Relatie over, wat doen met onderwaarde?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gast

Relatie over, wat doen met onderwaarde?

Bericht door Gast »

De relatie tussen mijn vriend en mij is sinds een tijdje over.
Anderhalf jaar geleden hebben we samen een huis gekocht waar we allebei voor de helft eigenaar van zijn. We hebben destijds geen samenlevingscontract op laten stellen.
Het huis verkopen willen we niet omdat we dan beiden met een restschuld blijven zitten. Volgens de makelaar zou het huis nu 152.000 euro waard zijn en we hebben een hypotheek van 171000.
Nu heb ik met de hypotheekverstrekker gesproken en kan ik de hypotheek op mijn naam krijgen. Ik weet alleen niet zo goed wat mijn ex en ik moeten regelen met de onderwaarde van de woning.
Natuurlijk wil ik niet zomaar zijn deel van de schuld op mij nemen, maar mijn ex heeft niet genoeg geld om mij even 10.000 euro te betalen. Wat is gebruikelijk in zo'n situatie? Hij heeft voorgesteld mij maandelijks 200 euro te betalen tot hij zijn deel van de onderwaarde heeft afgelost. Kan ik een dergelijke regeling bijvoorbeeld door de notaris vast laten leggen? En wat kan ik doen als hij niet betaald?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Relatie over, wat doen met onderwaarde?

Bericht door rambagts »

U kunt bij de notaris laten vastleggen dat uw ex uw iedere maand 200 afbetaald. Als hij ingebreke blijft kunt u het bedrag via een deurwaarder laten innen (bijvoorbeeld d.m.v. loonbeslag bij werkgever) waarbij de deurwaarder de bijkomende incassokosten op uw ex verhaalt. Als uw ex overlijdt of een uitkering gaat krijgen (ww, bijstand e.d.) is verhaal een moeilijke of zelfs onmogelijke zaak.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Relatie over, wat doen met onderwaarde?

Bericht door Cnorretje »

rambagts schreef:Als uw ex overlijdt of een uitkering gaat krijgen (ww, bijstand e.d.) is verhaal een moeilijke of zelfs onmogelijke zaak.
Een overlijdensrisicoverzekering op het leven van ex kan een oplossing zijn maar vraagt wel medewerking.
Plaats reactie