Oude akte van levering

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Spaarvarken

Oude akte van levering

Bericht door Spaarvarken »

De verkoper van mijn aanstaande woning is een woningco├Âperatie. Voorwaarde bij het sluiten van de verkoop was dat verkoper de notaris voor de levering mocht aanwijzen. En nu heb ik heel veel moeite om een kopie van de "oude" akte van levering los te krijgen. Daarmee bedoel ik de akte waarin de huidige eigenaar, de woningco├Âperatie, het registergoed in eigendom heeft gekregen. Eerst bij de verkopend makelaar en nu wil de notaris deze ook niet afgeven. De makelaar had een hele lange onduidelijke verklaring hiervoor. De notaris is iets duidelijker. Die geeft aan dat er sprake is van een zogenaamde verzamelakte waarin meerdere registergoeden tegelijk werden verworven. Hierin zou direct een verklaring schuilen waarom deze akte van aankomst (een mij onbekende aanduiding) niet aan mij kan worden verstrekt.

Twee vragen:
(1) Is dit inderdaad een geldige reden om mij geen kopie te verstrekken van de verzamelakte?
(2) Wat voor potentieel risico schuilt er in als ik niet kan zien wat daar in staat?
bosjesman
Berichten: 74
Lid geworden op: za 15 mar, 2008 10:38 pm

Re: Oude akte van levering

Bericht door bosjesman »

1) lijkt me niet, is gewoon een openbare akte (staat bij Kadaster ingeschreven)
2) misschien staan er wel afwijkende erfdienstbaarheden in?

M.i. mag je eisen om hem te zien, en anders vraag je hem toch bij het Kadaster op?
bosjesman
Berichten: 74
Lid geworden op: za 15 mar, 2008 10:38 pm

Re: Oude akte van levering

Bericht door bosjesman »

Lijkt me ook wel onder onderzoeksplicht vallen, dus als je in de toekomst een rare bepaling voorgeschoteld krijgt, weet ik zo net niet of de ander de volledige schuld krijgt.

De verklaringen die je nu krijgt zou ik geen genoegen mee nemen. Kun je het kadastrale bericht an eigendom scannen en bijvoorbeeld PB'en? Dan kan ik je zo zeggen welke akte van levering (aankomsttitel is een mooier woord) je moet opvragen.

Ik snap eigenlijk niet waarom de verkopend makelaar zo moeilijk doet?! Via Kadaster-on-line kan hij het zo opvragen (mits digitaal beschikbaar kost het bijna niets, ander komt er een onderzoek ingeschreven akten en dat kost zo.n 40 euro.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Oude akte van levering

Bericht door Steven »

In de koopakte staat normaliter wat de bedingen en beperkingen zijn en de garantie dat er geen andere zijn. De notaris moet toezien dat het allemaal klopt en dat de verkoper ook bevoegd is als het gaat om de juridische levering. Hier betaal je recherchekosten voor en deze zijn onderdeel van het tarief van de notaris.
Plaats reactie