Onterving via testament gevolgen voor kleinkinderen?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

remarkable
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 19 okt, 2008 10:29 pm

Onterving via testament gevolgen voor kleinkinderen?

Bericht door remarkable »

Ouders onterven 1 van hun kinderen (=financieel door ziekte niet meer zelfstandig)

Echter dit onterfde kind heeft zelf kinderen.

Vragen:
Erven de kinderen van het onterfde kind automatisch het erfdeel wat het onterfde kind zou krijgen zonder testament ?
Of kunnen de kinderen aanspraak maken op het legitieme kindsdeel van de onterfde ouder ?
Of hebben ze pech en krijgen ze alleen het deel dat hun in het testament toegedaan wordt ?

Wie kan hier duidelijkheid in brengen?
b.v.d.
Martin
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Onterving via testament gevolgen voor kleinkinderen?

Bericht door jari »

bij plaatsvervulling heeft het kind recht op de helft van wat het kind volgens de legitieme portie conform het wettelijke erfrecht zou hebben verkregen.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
remarkable
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 19 okt, 2008 10:29 pm

Re: Onterving via testament gevolgen voor kleinkinderen?

Bericht door remarkable »

Hi Jari,

Bedankt voor je reactie, echter dat deel was me al duidelijk, ik zal mijn vraag duidelijker omschrijven...
Ik heb echter ergens op internet gelezen dat bij een onterving van een kind (=hier een volwassene onder bewind met zelf ook volwassen kinderen) hetzelfde wordt gehandeld als of het kind reeds overleden is (bij overlijden gaat de portie van dat kind automatisch naar zijn/haar kinderen=plaatsvervulling).
Vraag is dan gaat het dan om het legitieme deel (de helft van) of gaat om het oorspronkelijke deel waar het kind zonder onterving recht op zou hebben en verloopt dit automatisch of worden de kleinkindren ook behandeld als 'onterft' (zonder zeggenschap etc.)?

m.vr.gr.
Martin
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Onterving via testament gevolgen voor kleinkinderen?

Bericht door rambagts »

Volgens mij erven kinderen van een onterfd kind niets. Een onterfd kind (of zijn bewindvoerder) kan wel beroep doen op legitieme portie.
Het ligt anders als een kind een erfenis verwerpt. In dit laatste geval erven dan wel de eventuele kinderen van het kind dat verwerpt.
hoeishetmogelijk

Re: Onterving via testament gevolgen voor kleinkinderen?

Bericht door hoeishetmogelijk »

mijn man, door herseninfarct niet in staat te praten, is onterfd door zijn moeder, weduwe.
we hebben 3 kinderen, de enige kleinkinderen van moeder.
van notaris hebben we te horen gekregen dat de kleinkinderen een bedrag is geschonken ter grootte van het opeisbare legitieme deel. wanneer wij ons legitieme deel opeisen krijgen de kleinkinderen niets.
er is een eigen huis. valt dit huis ook onder het legitieme deel?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Onterving via testament gevolgen voor kleinkinderen?

Bericht door rambagts »

Een legitiem deel is een een bepaald (afhankelijk van het aantal erfgenamen) deel van de totale nalatenschap. Een eigen huis valt daar onder (minus natuurlijk een eventuele hypotheekschuld). Als de ouders beroep doen op hun legitieme portie dan ontvangen ze ongeveer de helft van wat ze gehad zouden hebben zonder testament. In dat geval hebben de kinderen dus geen recht op een legitiem deel.
Elja

Re: Onterving via testament gevolgen voor kleinkinderen?

Bericht door Elja »

remarkable schreef:Hi Jari,

Bedankt voor je reactie, echter dat deel was me al duidelijk, ik zal mijn vraag duidelijker omschrijven...
Ik heb echter ergens op internet gelezen dat bij een onterving van een kind (=hier een volwassene onder bewind met zelf ook volwassen kinderen) hetzelfde wordt gehandeld als of het kind reeds overleden is (bij overlijden gaat de portie van dat kind automatisch naar zijn/haar kinderen=plaatsvervulling).
Vraag is dan gaat het dan om het legitieme deel (de helft van) of gaat om het oorspronkelijke deel waar het kind zonder onterving recht op zou hebben en verloopt dit automatisch of worden de kleinkindren ook behandeld als 'onterft' (zonder zeggenschap etc.)?

m.vr.gr.
Martin
Al een tijd geleden dat je deze vraag stelde en ik ben benieuwd of je er inmiddels achter bent hoe het juridisch precies in elkaar zit. Voor de kinderen van een (gescheiden)vriendin van mij probeer ik precies hetzelfde uit te zoeken. De vader van de kinderen is onterfd, gaat zijn legitieme deel wel claimen, maar hebben de kleinkinderen ook nog erfrechten ?

Groet Elja
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Onterving via testament gevolgen voor kleinkinderen?

Bericht door rambagts »

"maar hebben de kleinkinderen ook nog erfrechten" ?

Als vader van het kind onterfd is dan gaat erfdeel over op de kleinkinderen. Als vader zijn legitieme portie opeist dan gaat die portie af van het erfdeel van de kleinkinderen. Bijvoorbeeld:
Stel dat het erfdeel 30.000 is en er zijn 3 kleinkinderen. Ieder kleinkind erft dan 10.000. Als vader legitieme portie opeist ( = helft van 30.000) dan resteert er voor de kleinkinderen 15000 : 3 = 5000 per kind.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Onterving via testament gevolgen voor kleinkinderen?

Bericht door jari »

"maar hebben de kleinkinderen ook nog erfrechten" ?

Als vader van het kind onterfd is dan gaat erfdeel over op de kleinkinderen. Als vader zijn legitieme portie opeist dan gaat die portie af van het erfdeel van de kleinkinderen. Bijvoorbeeld:
Stel dat het erfdeel 30.000 is en er zijn 3 kleinkinderen. Ieder kleinkind erft dan 10.000. Als vader legitieme portie opeist ( = helft van 30.000) dan resteert er voor de kleinkinderen 15000 : 3 = 5000 per kind
Sorry, had het vervolg even gemist, vandaar late reactie.

Het ligt wat anders: als kind onterft wordt, dan kunnen de kleinkinderen bij plaatsvervulling dat deel ontvangen wat het kind normaal gesproken volgens de legitieme portie had gekregen.

Als het kind echter de legitieme portie opeist, dan krijgen de kleinkinderen dus niets, althans niets bij plaatsvervulling. Opa zal dus bij testament de kleinkinderen een legaat moeten toekennen als zijn wens is dat zij wel iets krijgen.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Plaats reactie