nog geen bouwvergunning..

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

SB

nog geen bouwvergunning..

Bericht door SB »

Wij hebben een nieuwbouwwoning projectbouw 'gekocht'.

Nu is het zo dat we de koopovereenkomst in augustus ondertekend hebben en de hypotheekofferte hebben we ook ondertekend deze is geldig tm 19 december.

Nu is het zo dat er nog geen onherroepelijke bouwvergunning voor dit project is verleend. Wat dus kan inhouden dat de bouw gestagneerd gaat worden.
Ik kan kosteloos van mijn hypotheek offerte af, als ik deze wil verlengen en de rente is hoger moet ik een bereidsstellingsprovisie gaan betalen.
* is deze provisie bv 0.25% van hypotheekbedrag en betaal je dit per maand? Is dit ook aftrekbaar bij de belasting?

*Kan ik beter de offerte annuleren en wachten totdat er meer zekerheid is tot een bouwvergunning? Maar dan is er ook weer een kans op een hogere rente..

*Passeren van de notaris staat nu op 1 december gepland, zonder bouwvergunning mogen we niet gaan passeren(gaf onze hyp adviseur aan).
Ik weet dat ik de passeerdatum nog kan verzetten, maar geen idee hoelang dit gaat duren. Kan ik de passeerdatum ieder moment (kosteloos)wijzigen?

Wat zou het advies van jullie zijn..offerte tekenen en maar hopen dat die onheroeppelijke bouwvergunning er snel gaat komen?
Of zijn er nog andere wegen die ik kan belopen zodat ik mezelf kan indekken tegen hoge kosten?

Ontbinden van de koopovereenkomst is alleen mogelijk als er binnen 2 mnden geen passende financiering mogelijk is. Maar wat nu als over een half jaar de rentes zo gestegen zijn dat we het financieel niet meer rond kunnen krijgen, is dit dan ook een ontbindende voorwaarde?
Dus stel dat de bouwvergunning nog een half jaar op zich laat wachten, we laten de hypotheek offerte niet doorgaan zodat we geen bereidstellingsprovisie betalen, over een half jaar zijn ze rentes bv zo hoog dat we het niet kunnen financieren..kan je dan onder de koop uit?
Het is tenslotte niet onze fout dat er nog geen bouwvergunning verleend is.

Graag jullie advies/ tips/ mening.
Dorain

Re: nog geen bouwvergunning..

Bericht door Dorain »

Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem. Op dit moment zijn de rente tarieven hoger dan de offerte rente die ik heb afgesloten in augustus. Offerte is een half jaar geldig en loopt volgende maand af.

Bij verlenging moet ik maandelijke kosten gaan betalen als de rente hoger is dan de offerte rente. Het is echter mogelijk dat er voor
het project helemaal geen bouwvergunning wordt verleend, terwijl ik wel kosten maak door de verlenging. Zijn deze kosten dan nog steeds
aftrekbaar?

Iemand die advies kan geven of de bovenstaande reactie en mijn reactie?
Tamara
Berichten: 1
Lid geworden op: za 30 okt, 2010 7:50 pm

Re: nog geen bouwvergunning..

Bericht door Tamara »

Jammer dat er niemand gereageerd heeft op dit bericht.. Ik zit nu ongeveer met hetzelfde probleem.
Voorlopig contract getekend, maar ze zijn met meer dan een half jaar uitloop nu pas de grond bouwrijp aan het maken. Onze hypotheekofferte, die al een x verlengd is, loopt eind januari af en zal (ivm gewijzigde voorwaarden bij de hypotheekverstrekkers) niet verlengd kunnen worden. De vraag is dus of we voor die tijd nog naar de notaris kunnen en zo niet, kunnen we dan nog onder de koop uit?
Wij waren op tijd met het regelen, maar de verkopende makelaar en de projectontwikkelaar dus niet...
Plaats reactie