Verplicht?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

bakkertje
Berichten: 15
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 9:55 pm

Verplicht?

Bericht door bakkertje »

Hallo,

Misschien een dom vraagje maar als wij een huis kopen zijn een transportakte, hypotheekakte en het samenlevingscontract dan verplicht?

En zo ja; wat zijn hier ongeveer de koste van?

Alvast bedankt.
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Verplicht?

Bericht door Adviseur hypo »

transportakte wel (ca 950 incl alle bijkomende kosten), hypotheekakte alleen als je een hypotheek hebt (ca800 all in) en een samenlevingscontract niet (maar misschien wel slim, ca 400 euro)
bosjesman
Berichten: 74
Lid geworden op: za 15 mar, 2008 10:38 pm

Re: Verplicht?

Bericht door bosjesman »

Ik werk met een projectnotaris, en die rekent geloof ik ik iets van 500 voor een transportakte, uiteraard met gratis parkeren en een lekker kopje koffie/thee
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Verplicht?

Bericht door Adviseur hypo »

inclusief kadasterkosten en btw tukker? Dan laat ik de mensen voortaan naar tukkerland rijden... :D
Gebruikersavatar
Treasa
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 18 apr, 2008 8:49 pm

Re: Verplicht?

Bericht door Treasa »

Je kan ze ook naar het Westland sturen...
Want de mijne was ook niet zo duur als de jouwe :shock:
Ik was iets van 1300,- kwijt voor hypotheekakte en leveringsakte incl. kadasterkosten (tarief van voor 1 juli) en btw...
Gebruikersavatar
Treasa
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 18 apr, 2008 8:49 pm

Re: Verplicht?

Bericht door Treasa »

@Tukker: LOL neuh, dat niet, en hij heeft ook aangegeven dat het inderdaad goedkoper kan.
Maar ja, ik is een beetje eigenwijs ;) Taxatie wilde ik ook zelf regelen. Maar dat mag hij lekker doen de volgende keer. Daar waag ik me niet meer aan :shock: :oops:
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verplicht?

Bericht door Steven »

Het is ook afhankelijk van de woonplaats. Hier in Amsterdam liggen de prijzen een stuk hoger. Veel lager dan 1100 excl / 1500 incl zul je hier niet komen. Dat komt deels ook, omdat koopcontracten hier bij altijd door de notaris worden opgesteld vanwege erfpachtvoorwaarden e.d.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verplicht?

Bericht door Steven »

Ik heb me door mensen in het notariaat laten vertellen dat het wel eens voorkomt dat de notaris op het laatst nog het nodige moet verrichten om de hypotheek rond te krijgen. Met name in de situatie dat de hypotheek rechtstreeks bij de geldverstrekker is afgesloten (als er een tussenpersoon is kunnen ze klant terugverwijzen naar de tp). Zeker bij de vechttarieven zie je wel eens dat er vrijwel limitatief de te verrichten handelen worden genoemd in de notarisofferte. Dan krijgt de klant een extra rekening als er extra werk worden geleverd.
bakkertje
Berichten: 15
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 9:55 pm

Re: Verplicht?

Bericht door bakkertje »

Maaaaaaaaaaaar die kosten zitten toch allemaal in je k.k?? :oops:
bosjesman
Berichten: 74
Lid geworden op: za 15 mar, 2008 10:38 pm

Re: Verplicht?

Bericht door bosjesman »

Normaal is Kosten Koper:
ongeveer 8% (v/d koopsom) zijn verwervingskosten voor het huis (incl. 6% overdrachtsbelasting)
ongeveer 2% zijn kosten verband houdend met je hypothecaire lening

Steven bedoelt de volgende situatie (denk ik, correct me if i'm wrong)
Omdat de notaris tarieven zijn losgelaten/uitgeknepen, hebben veel notarissen een scherp tarief gecalculeerd, waarvoor ze de verplichte handelingen gaan doen. Als er dan extra werk gedaan moet worden, komt er een extra factuurtje, die je dus (bovenop de andere kosten) zelf moet betalen.

Overigens: je koop een woning voor Ôé¼bedrag X K.K.. Hier staat alleen maar dat je een vast bedrag voor de woning betaald, en alle kosten voor jouw rekening komen. Als je Vrij Op Naam koopt, zitten de verwervingskosten van de woning al in de prijs verwerkt. Ook dan komende de kosten verband houdend met je hypotheek er nog bij.
dirkie78
Berichten: 52
Lid geworden op: do 24 apr, 2008 1:49 pm

Re: Verplicht?

Bericht door dirkie78 »

Ik betaalde in friesland (begin 2007) net geen Ôé¼1.400,00 voor een hypotheekakte, transportakte (incl. btw en kadastrale kosten) ├®n een samelevingscontract + testament.
Plaats reactie