E├®n inkomen, samen aflossen...

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Vincentb
Berichten: 2
Lid geworden op: di 01 apr, 2008 8:09 pm

E├®n inkomen, samen aflossen...

Bericht door Vincentb »

Hoi lezers,

Ik zit met een dilemma en wel het volgende:

Onlangs hebben mijn vriendin een huis gekocht. Althans, zij heeft het gekocht. Omdat ik weer ga studeren en derhalve een variabel inkomen heb de komende jaren hebben we besloten de hypotheek en dus ook de koopakte op haar naam te zetten.

Nu ben ik een gevoelsmens en mijn vriendin werkzaam als advocaat (!!) Precies: Feeling meets ratio;
- We hebben besloten ├álle kosten w├®l samen te delen. Ondanks mijn variabel inkomen gaat hier ook zeker aan voldaan worden. Is het dan niet meer dan logisch dat je middels een samenlevingscontract alles vervolgens 50/50 doet? Nu wil ze enkel en alleen een testament op laten stellen. Maw, alleen als ze overlijdt komt haar deel mij toe. Is dit wel eerlijk, gezien je alle kosten samen deelt? Weerwoord was dat het risico groter zijn zou omdat alles op haar naam staat. Is dit wel zo? Zijn dit ook geen dingen die je in een samenlevingscontract regelen moet??

Zou graag andermans ervaringen hierover horen/lezen en tips, v├®├®l tips!! Ratio jegens gevoel kan echt een oorlog zijn; een vaste baan maakt je tot winnaar...

Mvg
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: E├®n inkomen, samen aflossen...

Bericht door jari »

Vincent,

Goede vraag die in de praktijk bij veel koppels speelt.

Wat ik niet in je verhaal zie, maar wat wel degelijk gaat spelen over een paar jaar, is dat als jij dan alsnog 50% eigendom wil hebben, dat dan 6 % overdrachtsbelasting betaald moet worden over het te verkrijgen eigendomsdeel.
Lijkt me een zeer belangrijk aandachtspunt om te bepalen of het gevoelselement van het 'grotere risico' voor de komende jaren daar tegenop weegt.

Je kunt die overdrachtsbelasting overigens wel weer voorkomen door te gaan trouwen in beperkte gemeenschap van goederen, maar daar komt het 'feelings' aspect weer naar boven, de vraag is dus of dat jullie wens is... zo niet, nogmaals, let dan op die overdrachtsbelasting.

Wat ik in de praktijk veel tegenkom is dat (een van) de partners 'risico's' niet altijd op juiste waarde weet in te schatten, laat staan de mogelijke (financiele) gevolgen overziet. Als het besluit blijft dat je partner de woning volledig in eigendom krijgt, dan zou ik zeker goed nadenken en overleggen met de notaris hoe je verdere afspraken vastlegt (ontwikkeling overwaarde woning gedurende de periode dat jij geen eigendom hebt maar wel betaalt bijvoorbeeld?).

Verder kan ik eigenlijk alleen maar een persoonlijke mening geven over wat redelijk en eerlijk is, maar daar kun je niets mee, dus houd ik het maar voor me :| .
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
meerdre
Berichten: 110
Lid geworden op: di 18 mar, 2008 2:32 pm

Re: E├®n inkomen, samen aflossen...

Bericht door meerdre »

Ik ben GEEN advocaat, en heb er wellicht niet zoveel verstand van, MAAR:

Als alles op haar naam staat, en je regelt verder niks, wat nou als jullie uit elkaar gaan....
Heb jij de hele tijd de helft mee betaald, en als het uit gaat heb je niks(geen voordeel van de waardevermeerdering)

Wellicht dat je tzt voor de rechter het een en ander kan regelen als jij kan bewijzen al die tijd 50% betaald te hebben etc, maar ja, zei is advocaat ;-)
Vincentb
Berichten: 2
Lid geworden op: di 01 apr, 2008 8:09 pm

Re: E├®n inkomen, samen aflossen...

Bericht door Vincentb »

jari schreef:Vincent,

Goede vraag die in de praktijk bij veel koppels speelt.

Wat ik niet in je verhaal zie, maar wat wel degelijk gaat spelen over een paar jaar, is dat als jij dan alsnog 50% eigendom wil hebben, dat dan 6 % overdrachtsbelasting betaald moet worden over het te verkrijgen eigendomsdeel.
Lijkt me een zeer belangrijk aandachtspunt om te bepalen of het gevoelselement van het 'grotere risico' voor de komende jaren daar tegenop weegt.

Je kunt die overdrachtsbelasting overigens wel weer voorkomen door te gaan trouwen in beperkte gemeenschap van goederen, maar daar komt het 'feelings' aspect weer naar boven, de vraag is dus of dat jullie wens is... zo niet, nogmaals, let dan op die overdrachtsbelasting.

Wat ik in de praktijk veel tegenkom is dat (een van) de partners 'risico's' niet altijd op juiste waarde weet in te schatten, laat staan de mogelijke (financiele) gevolgen overziet. Als het besluit blijft dat je partner de woning volledig in eigendom krijgt, dan zou ik zeker goed nadenken en overleggen met de notaris hoe je verdere afspraken vastlegt (ontwikkeling overwaarde woning gedurende de periode dat jij geen eigendom hebt maar wel betaalt bijvoorbeeld?).

Verder kan ik eigenlijk alleen maar een persoonlijke mening geven over wat redelijk en eerlijk is, maar daar kun je niets mee, dus houd ik het maar voor me :| .
Toch mag je je mening best geven ;-) Het is toch echt een gevoelskwestie. Kortom, kan ik de beste uitkomst helaas niet even snel van internet halen... :?:
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: E├®n inkomen, samen aflossen...

Bericht door jari »

Mijn mening:
Als je besluit om samen te gaan wonen en samen je toekomst te gaan delen, dan moet je niet mieren dat je 'een paar jaar in theorie meer risico loopt dan je partner'. Best mogelijk dat na je studie meer gaat verdienen dan zij, wordt de eigendomsverhouding dan ook anders, in jouw voordeel?

Maw, als je er samen voor gaat, dan neem je zo'n verwaarloosbaar risico voor lief en ga je voor een 50/50 eigendomsverhouding......zeker ook gezien mijn opmerking over die overdrachtsbelasting.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Rechtengek
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 02 apr, 2008 3:49 pm

Re: E├®n inkomen, samen aflossen...

Bericht door Rechtengek »

Tsja... Feeling should win
Laatst gewijzigd door Rechtengek op do 03 apr, 2008 8:39 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: E├®n inkomen, samen aflossen...

Bericht door jari »

Krijg nou wat! Zit ie hier vrager en antwoorder te spelen (Vincent en Rechtengek) op hetzelfde ip adres!
En ik nog serieus antwoorden ook. Wat een figuren zeg...
ip nummer wordt geregistreerd.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Plaats reactie