Uitschrijven hypotheek - kosten?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Fred
Berichten: 10
Lid geworden op: do 03 mei, 2007 5:41 pm

Uitschrijven hypotheek - kosten?

Bericht door Fred »

Wij zijn bezig met (vroegtijdige) aflossing van onze hypotheek. Kan iemand een indicatie geven wat het 'uitschrijven van de hypotheek' kost?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Uitschrijven hypotheek - kosten?

Bericht door rambagts »

Volgens mij rekent het kadaster iets van 70 euro. Maar daar komen notariskosten nog bij. Bel een notaris zou ik zeggen. Misschien kan dit ook wel via je geldverstrekker.
Fred
Berichten: 10
Lid geworden op: do 03 mei, 2007 5:41 pm

Re: Uitschrijven hypotheek - kosten?

Bericht door Fred »

rambagts schreef:Volgens mij rekent het kadaster iets van 70 euro. Maar daar komen notariskosten nog bij. Bel een notaris zou ik zeggen. Misschien kan dit ook wel via je geldverstrekker.
OK, bedankt. Ik ga bellen zodra het zover is ... het uitschrijven moet sowieso gebeuren. De geldverstrekker (ING) verwees me naar de notaris.
Fred
Berichten: 10
Lid geworden op: do 03 mei, 2007 5:41 pm

Re: Uitschrijven hypotheek - kosten?

Bericht door Fred »

Toch nog even een vraag over dit onderwerp, niet over de kosten maar of het daadwerkelijk nodig is dat wij de notaris "opdracht geven een royementsopdracht aan de bank te zenden" (citaat ING).

Waarom zou dit via een notaris moeten (die er bijna Ôé¼ 100 voor vraagt ...) en zouden we dit niet zelf kunnen of mogen doen?

Het gaat er toch slechts om dat de bank de volmacht krijgt tot doorhaling van de hypotheek?

Iemand?
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Uitschrijven hypotheek - kosten?

Bericht door jari »

Royement mag alleen een notaris doen.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Fred
Berichten: 10
Lid geworden op: do 03 mei, 2007 5:41 pm

Re: Uitschrijven hypotheek - kosten?

Bericht door Fred »

Bedankt.
vannella
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 08 jun, 2008 10:33 am

Re: Uitschrijven hypotheek - kosten?

Bericht door vannella »

Wij hebben recent onze hypotheek overgesloten en zijn gelijktijdig van bank verwisseld.
Helaas wisten wij toen nog niet van het bestaan van dit leuke en vooral nuttige forum.
Wij zijn nog van de tijd dat de Notaris van een andere planeet moest komen en behoorde bijn de elitaire dorpsnotabelen.
De notaris kwam qua aanzien net na de burgermeester maar ruim voor de dorpspastoor en was in ieder geval de meest onkreukbare persoon in het dorp en de ganse omgeving.
De handelingen die notarissen moesten doen om een acte te laten passeren waren gewichtig, gehuld in nevelen en vooral handmatig.
Niks knippen en plakken, niks computer, nee handmatig getypte acten en dikke sigaren met een borrel na het passeren om elke mogelijkheid van verheldering direct in de kiem te smoren en het aureool van het onaantastbare te laten voortleven.
Wij hebben al vele hypotheken achter ons liggen en hebben gelukkig de nodige ervaring om het kaf van het koren te scheiden. De computer en het www zijn ook voor ons ouderen inmiddels van onschatbare waarde.
Dus hebben wij via de goedkoopste hypotheek en independer bij div. notarissen een offerte opgevraagd.
Hierbij hebben wij nadrukkelijk gezegd dat de bestaande hypotheek moest worden geroyeerd.
We hebben 6 offertes ontvangen en slects een notariskantoor heeft de royementskosten mee geoffreerd. ( 75 euries ex btw). Dit was de enige offerte die helemaal compleet was en automatich ook de duurste maar ja wat is duur.
Ons is met name opgevallen dat er grote verscheidenheid is in de opbouw van de offertes.
Een kantoor offreerde alleen het honorarium.
De meeste andere kantoren lieten kosten achterwege die, zo bleek uit navraag, er echter nog wel bij zouden komen.
De notariele beroepsgroep van notarissen (Broederschap) zou er goed aan doen eenduidige richtlijnen op te stellen voor het uitbrengen van een complete offerte want notarissigaren met borrels en dikke rook zijn niet meer van deze tijd.
Plaats reactie