Akte van verdeling en/of echtscheidingsconvenant

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

erikzijl
Berichten: 1
Lid geworden op: do 03 jan, 2008 10:17 pm

Akte van verdeling en/of echtscheidingsconvenant

Bericht door erikzijl »

In 2006 ben ik gescheiden. Voordien, maar ook niet na de formele echtscheidingsdatum heb ik met mijn ex een echtscheidingsconvenant opgesteld. Is dat alsnog mogelijk?

Ik ben met mijn ex gezamenlijk eigenaar van een koopwoning, waarin ik verblijf. Ik wil de koopwoning nu aan mij laten toescheiden. Kan ik dat in hetzelfde echtscheidingsconvenant opnemen of moet ik daarvoor een aparte akte van verdeling laten opstellen?

Graag uw gewaarde reactie(s)..
arjankh

Re: Akte van verdeling en/of echtscheidingsconvenant

Bericht door arjankh »

Wanneer er in het convenant niets over de verdeling van de woning is opgenomen zul je dat nu samen nader moeten overeenkomen.
De woning dient d.m.v. een notariële akte van verdeling aan jou te worden toebedeeld. Mogelijk dien je ook je ex uit te kopen.
Je ex dient uit de aansprakelijkheid van de bestaande hypotheek te worden ontslagen door de geldverstrekker, m.a.w. de geldverstrekker moet er mee instemmen dat de hypotheekschuld niet meer op je ex kan worden verhaald. Dat zal neem ik aan ook een voorwaarde voor je ex zijn. Vaak zie je in dergelijke situaties dat degene die het huis geheel overneemt een nieuwe of aanvullende hypotheek nodig heeft om zijn/haar ex bij de verdeling uit te kopen. De betaling verloopt dan via de notaris.
Plaats reactie