Blote eigendom en vruchtgebruik

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

HM13

Blote eigendom en vruchtgebruik

Bericht door HM13 »

In 1994 heb ik door omstandigheden het huis gekocht van mijn ouders.
Hierbij is bij de notaris vastgelegd dat mijn ouders het recht hebben op bewoning, zonder hiervoor "huur" te betalen.
Het huis is destijds getaxeerd op 110.000 euro en mijn werkelijke aankoop was 60% van deze waarde. Over deze waarde heb ik een hypotheek lopen. Dit was fiscaal toen de beste oplossing.
Sinds de belastingherziening in 2001 is het voor mij nadelig geworden, omdat ik de rente niet meer mag aftrekken en ik moet de waarde van het huis opnemen in box 3.
Nu is vorig jaar het huis opnieuw getaxeerd en de waarde is hierbij enorm gestegen. Volgens de gemeente is de waarde nu 280.000 euro.
Het vruchtgebruik is 11.200 (=4% van de waarde van het huis). Factor hierbij is 11, dus waarde vruchtgebruik is 11x11.200 = 123.200, zodat mijn blote eigendom 280.000-123.200= 156.800 wordt. Deze waarde moet ik opgeven in box 3 van de inkomstenbelasting, dus moet ik nogal veel belasting gaan betalen.
Mijn ouders leven nog, vader 76, moeder 70.

Vragen:
Is er een mogelijkheid om de belasting te verminderen ?
Wat zijn de consequenties indien mijn vader komt te overlijden en moeder besluit in een aanleuningwoning te gaan wonen ?
Indien ik dan het huis verkoop, ben ik dan vrij van successierechten ?
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Of er een mogelijkheid is om belasting (op termijn) te verminderen is de vraag; je kunt het vruchtgebruik omzetten in een huurrecht of je laat je ouders het blote eigendom terugkopen. In beide gevallen moet je weer overdrachtsbelasting betalen en jullie financiele verhoudingen worden anders. Aan de andere kant heb je nu juist een constructie waarmee je toekomstige successierechten bespaart.

Geen eenduidig antwoord op te geven. Schakel je notaris in; hij is op de hoogte van jullie volledige financiele situatie en kan hierop anticiperen.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Sara Levi

Re:

Bericht door Sara Levi »

[quote="jari"]Of er een mogelijkheid is om belasting (op termijn) te verminderen is de vraag; je kunt het vruchtgebruik omzetten in een huurrecht of je laat je ouders het blote eigendom terugkopen. In beide gevallen moet je weer overdrachtsbelasting betalen en jullie financiele verhoudingen worden anders. Aan de andere kant heb je nu juist een constructie waarmee je toekomstige successierechten bespaart.

Weegt deze constructie wel op tegen de eventuele sucessierechten? Ik betaal al jaren belasting over het blote eigendom, waar mijn moeder als vruchtgebruiker eigenaar van is. Ik alleen maar op papier, als ze overlijdt (66 jaar is ze nog maar!)kan haar vermogen wel op zijn, en ik heb mijn hele leven betaald voor niets....
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Blote eigendom en vruchtgebruik

Bericht door jari »

Wat was de waarde van het bloot eigendom en wat is de economische waarde bij overlijden van moeder.....

Het voordeel van vruchtgebruik zit feitelijk in de (successie)onbelaste aanwas van bloot eigendom naar vol eigendom. Juist bij vermogensbestanddelen die snel stijgen (onder andere o.g.) kan dat zeer sterk uitpakken.

Betaalt moeder trouwens de box 3 heffing niet?
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Plaats reactie