vraag over akte van verdeling

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Christy
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 05 nov, 2021 10:05 am

vraag over akte van verdeling

Bericht door Christy »

Goedemorgen,
Ik heb een vraag, geen idee of ik deze hier kan stellen.
Ik ben in scheiding. Via de Rechter kregen wij beide de mogelijkheid om na te gaan of we onze huidige woning konden financieren. Dit was voor ons beiden niet mogelijk, dit had ik gelijk kenbaar gemaakt aan de advocaat van mijn partner. Wat ik echter niet wist dat mijn partner de woning ook niet kon financieren. Ik kreeg van zijn Notaris een akte van verdeling per mail toegestuurd om te tekenen en mijn uit de hoofdelijk aansprakelijkheid te zetten. Dit was op advies van zijn hypotheekadviseur. Ik heb hierover mijn advocaat gelijk geinformeerd. Zij gaf aan dat ik niet moet tekenen en dat er bij de akte van verdeling een bankverklaring hoort.

Graag zou ik het volgende willen weten:
- Dient er bij de akte van verdeling een bankverklaring aanwezig te zijn
- Dient de Notaris deze ook bij de akte mee te sturen
- Moet de Notaris niet op de hoogte zijn over de hoogte van de hypotheekaanvraag
- In hoevere is de Notaris verantwoordelijk om deze akte naar mij toe te sturen, ondanks dat zij op de hoogte was dat client de hypotheek niet kan financieren.
- Als de Notaris hiervan op de hoogte was, welke actie kan ik in deze nemen om hiervan melding te maken.

Graag advies in deze.

Met vriendelijke groeten, Christy
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: vraag over akte van verdeling

Bericht door SimpleMind »

De akte van verdeling gaat over het eigendom van de woning. En dus niet over de hypotheek. Het lijkt er op dat je ex in het huis wil blijven wonen en de hypotheek op beide namen wil laten staan. Ik zou goed naar je advocaat luisteren en heel voorzichtig zijn met tekenen tot je ook zeker bent dat je uit de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de hypotheek wordt gehaald. En dat moet inderdaad bij de geldverstrekker vandaan komen!
Christy
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 05 nov, 2021 10:05 am

Re: vraag over akte van verdeling

Bericht door Christy »

Goedemiddag,
Hartelijk dank voor uw reactie. Dat is precies wat mijn advocaat mij heeft geadviseerd om niet te tekenen.
Is de Notaris fout in deze. Had zij de akte niet moeten laten opmaken zonder bankverklaring?

Ik heb nog een andere vraag.
Ik heb nu een woning gekocht waarvan er door mijn ex partner toestemming gegeven moet worden inz de overbruggingskrediet.
Als mijn huidige woning wordt verkocht dan zal de bank het deel van de overbruggingskrediet moeten ontvangen.
Van mijn hypotheekadviseur heb ik begrepen dat hij alleen voor dat deel van de overbruggingskrediet toestemming moet geven.
Ik krijg vandaag de akte van de Notaris, waarin staat dat hij voor 100% aansprakelijk is voor de volledige hypotheek, wat niet de bedoeling is.
Volgens mijn hypotheekadviseur kan de bank dit wijzigen bij de Notaris, zodat mijn ex-partner voor 100% aansprakelijks is.

Graag advies in deze.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: vraag over akte van verdeling

Bericht door SimpleMind »

De notaris is waarschijnlijk gevraagd om het eigendom op naam van je ex te laten zetten. Als jullie daar beide mee akkoord zouden gaan is dat niet perse fout van de notaris. Of er geen duidelijke waarschuwing bijhoort is wat anders.

Net zoals dat jij niet aansprakelijk wilt zijn voor het huis van je ex, zal dat omgekeerd ook gelden. Dus 100% is niet redelijk. Ik denk dat je hier gewoon je hypotheekadviseur (en eventueel advocaat) bij moet gebruiken. Zolang jullie huis niet verkocht (of overgenomen is door ex) is en blijft het een lastige zaak.
Christy
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 05 nov, 2021 10:05 am

Re: vraag over akte van verdeling

Bericht door Christy »

Hartelijk dank voor uw reactie.
Ik snap inderdaad dat mijn ex niet voor mijn deel zal tekenen, want het is niet zijn woning.

De huidige woning gaat tussen nu en 2 maanden in de verkoop, wij hebben beiden reeds de opdrachtbevestiging van de woning getekend.
over 3 weken zullen waarschijnlijk de bezichtigingen plaatsvinden.
Dus de hypotheekadviseur zou dit recht moeten zetten, maar de vraag is gaat de bank hiermee akkoord.
Mijn advocaat heeft inmiddels contact gehad met mijn hypotheekadviseur.
Plaats reactie