Koopakte op 2 namen, hypotheek op 1?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

DashToPa
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 08 apr, 2020 1:44 pm

Koopakte op 2 namen, hypotheek op 1?

Bericht door DashToPa »

Hallo,

Ik heb een vraag. Mijn partner en ik zijn momenteel bezig het uitzoeken hoe we een huis die we kunnen kopen willen financieren.

Wij kunnen via Slimmer kopen een woning krijgen, echter omdat mijn partner is uitgeloot voor de woning moet zij pers├® op de koopakte komen te staan. Dit is een verplichting vanuit hun kant.

Wij staan dadelijk dus beide op de koopakte, en zullen dus samen als het waren de woning kopen. Echter willen we de hypotheek en alle financiële lasten hieromheen op alleen mijn naam hebben.

Wij zijn ongehuwd en mijn vriendin wil niet aansprakelijk worden gesteld voor de hypotheek/kosten als we ooit uit elkaar gaan. In het geval dat we uit elkaar gaan willen we dus ook dat de hypotheek volledig op mij komt te liggen, en de woning naar mij toegaat.

Mits ik met mijn salaris het hypotheek bedrag aankan(dit is al berekend) is deze situatie dan mogelijk?

Ik heb zelf natuurlijk al wat gezocht, maar kwam er niet helemaal uit. Ook niet of het dan misschien toch op de een of andere manier te regelen valt icm het samenlevinscontract
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Koopakte op 2 namen, hypotheek op 1?

Bericht door Rense »

Ja, dat is mogelijk. Ik zou in dit geval dan ook voor een andere eigendomsverhouding kiezen. Dat voorkomt extra kosten mochten jullie uit elkaar gaan. Een verdeling van 99%/1% is dan het meest wenselijk. Daarnaast zou ik iets afspreken over de kosten/renteaftrek/verdeling van de overwaarde (zie dit artikel https://olenz.nl/actueel/eigenwoningper ... reenkomst/

Vraag wel na bij de geldverstrekker of deze akkoord is zij akkoord gaan met (gedeeld) eigendom van je partner zonder dat zij hoofdelijk aansprakelijk wordt. Dit is namelijk niet standaard. De meeste geldverstrekkers zullen eisen dat zij ook onderdeel wordt van de hypotheekakte omdat zij mede-eigenaar is.

Een alternatief is dat jullie aankopen zoals hierboven besproken en zij na passeren haar deel aan jou verkoopt en jij hoofdelijk ontslag voor haar aanvraagd. Omslachtig en met kosten maar het is een optie. Ik weet niet of de verkoper iets in de koopakte heeft opgenomen dat dit uitsluit.
Plaats reactie